Elin
    Om jag väljer att gå estet musik, kommer jag då ha samma möjligheter som de som går naturvetenskaps programmet om jag efter gymnasiet går ett naturvetenskapligt basår?

    Jag är en sådan som satsar väldigt högt och är en sådan som troligen kommer vilja arbeta med något naturvetenskapligt i framtiden t. ex. med marinbiologi. Men just nu är jag osäker på om jag är i skick för att klara av den höga studietakten på natur och överväger att istället gå estetmusik för att återhämta mig, få tre garanterat roliga år och ändå en högskoleförberedande utbildning. Men pågrund av mina höga ambitioner och intressen så vill jag ändå ha alla de dörrar öppna som varit öppna ifall jag gått natur och funderarar därför på att komplettera med ett naturvetenskapligt basår.

    Kommer jag efter det få samma behörighet som om jag gått natur eller måste jag komplettera med ytterligare någon utbildning och isåfall vilken?

    Är det svårt att komplettera med basår? och vad krävs isåfall?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det låter väl som ett klokt val du gör utan att du för den delen förlorar dina drömmar och ambitioner! Visst kan du gå ett basår efter gymnasiet. Det som krävs för basåret är att du läst upp till Matte 3b - matte är skolan skyldiga att erbjuda så om du fixar det så kan du sedan söka basåret för att gå vidare inom naturvetenskap om du fortfarande vill det. /Lena, Syv