robin
    Hej! jag har valt teknik med inriktning media och kommunikationsteknik, men nu undrar jag om jag istället skulle välja estet med bild och formgivning eftersom jag vill i framtiden bli en digital konstnär. Om jag nu skulle välja estet hur ska jag göra för att få behörighet till Internet säkerhet på högskolan? vilket är ett jobb som jag kanske skulle vilja jobba med i framtiden (plan B). jag bor i halmstad och kommer troligtvis studera i halmstads efter gymnasiet. kan inte hitta den kursen på hh.se men kommer ihåg att dem krävde fysik 2 och mer matte tror jag.
    Vad för individuela val ska jag välja för att få behörighet till komvux eller något som får mig att kunna ta utbildnings kursen om internet säkerhet...?
    Mycket tacksam för svar eftersom jag snart inte kan byta gymnasieval!
    //Robin

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, förstår att du är stressad, du har dock en chans till i april/maj där du kan ändra ditt val om du vill det - läs mer här; http://www.gymnasiehalland.se/45/ansokan/omval-sent-val.html#.Uv0JdkJ5M_4

    Nåja, tillbaka till din fråga; Du har valt Teknikprogrammet men börjar nu tänka på Estet/bild eftersom du funderar på att bli en digital konstnär i framtiden. Fast sen skriver du att du vill syssla med säkerhet på internet och gärna vill plugga det på högskolan och att det där krävs Fysik 2 och mer matte än vad du läser på Estet. Det blev lite dubbla budskap.

    Men om du vill gå Estetiska programmet så kan du komplettera programmet med Matte 2b som individuellt val och då är du behörig att söka ett Tekniskt basår efter gymnasiet där du kompletterar all fysik och matte för att kunna söka vidare till högskolans mer tekniska utbildningar. Du kan läsa mer om basåret på t.ex. Göteborgs universitet här http://www.chalmers.se/sv/utbildning/tekniskt-basar/Sidor/default.aspx

    /Lena, Syv