Rosa
    Hej! Jag heter Rosa och börjar nian till höst. Jag har väldigt svårt att välja mellan några olika linjer till gymnasiet. Jag har nämligen alltid haft en dröm om att jobba inom kultur/konst och har då under hela min skoltid tänkt att jag ska gå ”Estet - Bild och form” men på senare tid har jag börjat tänka efter noggrannare. Jag har nämligen mycket bra betyg och ligger just nu på ett meritvärde på 325 poäng. Därför så borde jag väll gå natur eller ekonomi så att jag har större chans att få bra jobb med stadig inkomst osv, men jag skulle verkligen ÄLSKA att gå bild och form så att jag sedan kan jobba med konst. Dock så vet jag att jag kommer ha svårt att hitta jobb då, så jag har ingen aning om vad jag ska göra längre, hjälp!

    Ska jag följa en dröm som kanske leder till svårt att leva med låg inkomst, eller ska jag utnyttja mina höga betyg och gå något jag egentligen har 0 intresse i, men kommer få bra jobb och inkomst för??

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Rosa,
    det finns några gymnasieskolor som erbjuder "särskild variant" Bild - t.ex viktor-rydberg-gymnasium-odenplan, Kulturama-gymnasium & Östra Reals i Sthlm, samt gymnasieskolan-spyken (i Skåne, Lund) erbjuder det på Naturvetenskapsprogrammet (NA). Anna-whitlocks-gymnasium erbjuder, enligt vad jag vet, särskild variant Design på NA.
    Och nacka-gymnasium erbjuder variant "konst och design" på Samhällsvetenskapsprogrammet (SA).
    Alltså, du kanske kan hitta utbildning på gymnasiet som kombinerar naturvetenskaps- eller ekonomiprogrammet med möjlighet att läsa kurser i bild och formgivning/design.
    ***
    Du har ännu väldigt gott om tid innan du behöver bestämma dig om gymnasieval, nästan ett helt år! Detta för att det går bra att ändra sitt val t o m sista dagen i omvalsperioden (som brukar ligga sent på våren, t.ex kan vara 15 maj - olika i olika delar av Sverige).
    ***
    Du skiver om att du står i valet mellan att studera något som du har "noll" intresse för - men som kommer ge stabil försörjning, eller att läsa kurser i bild som du egentligen är intresserad av. Vad du har intresse för kan ändras och dessutom ganska mycket och på ganska kort tid, dessutom. Det inte alls ovanligt att det som man är intresserad av när man är 15-16 år är inte alls detsamma som man tycker om när man är 25 eller 30 år.
    Ännu en synpunkt jag har: det går att lära sig saker även utanför de formella studier på en skola. Man kan bedriva självstudier. Man kan också lära sig saker på en kulturskola, genom någon förening eller genom kurser på ett studieförbund.