Gabriel
    Hej, jag fick 272 poäng när jag gick ut grundskolan och var ganska inställd på att jag skulle gå något med media inriktning för att jag är intresserad av film och min bror gick IT-media på Hulebäck och tyckte det var bra. Nu finns inte IT media kvar men jag antar att det är motsvarigheten till antingen estetik media eller samhälle media. Jag valde till slut estetik media men har börjat tveka lite på om det är "värt" eftersom linjen jag sökte bara hade 180 i intagningspoäng och om jag kanske skulle valt samhälle media istället om kanske estetik media är för "slappt" för att man ska få en bra behörighet till att läsa vidare och så.

    Jag vet att det är högskoleförberedande men vad är egentligen skillnaden? De gymnasiegemensamma ämnena är i stort sett samma med undantag att estet media har ett extra historieämne och samhälle media har en extra matte. Men då kan jag väl välja till en extra matte kurs? Jag har även valt till språk (spanska 3 tror jag) som är obligatoriskt för samhälle media men ett tillval för min linje. Vad är intagningspoängen för samhälle media, vad var intagningspoängen till samhälle media och vad är egentligen skillnaden på behörigheten som estet kanske inte har? Känner kanske att det är "onödigt" att välja estet om jag ändå hade bra betyg och höga poäng från grundskolan.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Gabriel,
    du ställer några frågor och jag skall försöka att svara på dem alla. Om jag missar ngt., var god återkom med en ny fråga.
    Skillnad på SA och ES:
    http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/SA.pdf
    och
    http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/ES.pdf
    På länkarna ovan ser du programplaner. Samhällsvet.programmet kan du inte vara säker på att du får gå just den inriktning som du tänkte dig för att om för få /eller för många/ väljer just din inriktning, så kanske du måste gå en annan inriktning. Om för få väljer en inriktning, kommer inte de kurser att starta. Om för många väljer samma inriktning, räcker inte lärarkapacitet och några måste gå en annan inriktning än de har tänkt sig.
    På ES är det skillnad för att det är väldigt stor skillnad på Musik eller Bild eller Teater (man kan vara tondöv med jätteduktig på att rita och måla). Just på Estetiska programmet får du gå den inriktning som du valde från början.
    Angående antagningspoäng och om det blir för "slapp" - så är det väldigt svårt att svara på eftersom Antagningspoängen speglar inte alltid de elevernas kapacitet. Sedan är det så också att "antagningpoäng 180" är det den "sista" som kom in med. Det kan vara så att alla de andra hade en bra bit över 200 poäng och bara en sista hade 180 p. Och den personen kanske redan hoppade av programmet.
    På gymnasiet får man ta mycket eget ansvar. Vad de andra i klassen gör påverkar givetvis dig också men det är bra om du "kör din egen race" och i "rätt riktning" - dvs du bestämmer dig för vad du vill och gör ditt bästa. Genom att välja kurser inom Indiv.val, programfördjupningar, temat för ditt Gymnasiearbete och ev. även en utökad kurs - kan du forma din utbildning så att den passar dig. Bra att titta på eftergymnasiala utbildningar för att veta vilka kurser du behöver för Särskild behörighet.

    Jag vill även passa på och tipsa om Yrkeshögskoleutbildningar som är något mindre kända än högskoleutb. Det finns många bra YHutbildningar som leder snabbt till spännande jobb. Jag klistrar in några länkar här nere:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/malmo-yrkeshogskola/mobil-spelprogrammerare-iphone-ipad-och-android
    http://www.yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/agil-projektledare
    http://www.yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/applikationsutvecklare

    Jag hittade 64 st. YHutb. inom IT/data: http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=1&Municipality.county=&Education.text=

    Återkom gärna om jag missade att svara på ngt. eller om du har fler frågor.
    Skriv hellre en ny fråga (i stället för en kommentar). Du får svar snabbare om du ställer en ny fråga. Du kan länka till din gamla fråga eller kopiera in din tidigare fråga in i en ny fråga - om din nya fråga blir en fortsättning på den gamla.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Anna SYV