Micaela
    Hej! jag har funderat på att kanske gå linjen estet-musik, men igentligen så vill jag inte jobba med musik , jag vill alltså inte bli musiklärare eller något sådant, utan jag väljer denna linje isf för att jag håller på med väldigt, väldigt mycket musik på fritiden och för att jag vill utvecklas inom alla instrument jag håller på med. Man kan då säga att jag väljer linje efter det som jag tycker är kul, är det rätt eller fel? för som jag har förstått det rätt så kan man väll alltid plugga till något extra ämne efter gymnasiet om man vill komma in på en speciell högskola ? vart och hur pluggar man då isf? och om vi säger att jag skulle välja estet-musik som linje, och jag vill bli polis. Måste jag då lägga till extra plugg vid sidan om under gymnasietiden? eller jobbar dem på denna estet linje med alla ämnen som man ska göra för att komma in på polishögskolan ? och måste man ha A i alla ämnen då för att komma in på polishögskolan? förlåt för att jag ställer så himla mycket konstiga frågor men jag har typ panik över vad jag ska välja, har varit hos syon och pratat också, hon har sagt att jag ska jämföra linjernas ämnen i en katalog som vi har fått men jag förstår verkligen ingenting om det t.ex matte 2b, svenska 1a och alla poängen osv..

    1 Svar

    Per-Anders SYV på Friskolan Asken
    Hej!
    Det var många frågor. Ska försöka svara på alla.
    1: Du blir behörig till polishögskolan på Eststiska programmet.
    2. Det behövs inte A på alla kurser för att komma in på polishögskolan. När man sökt kallas man till olika tester och det är inte bara de med högst betyg som antas, man ska anses lämplig som polis också.
    3. Ja, det är inte alls fel att välja ett program som man tycker verkar kul. Då trivs man bättre och får förhoppningsvis ett bättre resultat (betyg). Du behöver inte alltid plugga in kurser efter gymnasiet, du har möjlighet att göra det under gymnasietiden. Du har programfördjupningskurser som du själv kan välja vilka du vill ha (beror lite på vilka kurser din skola erbjuder) samt individuelle valkurser du också väljer själv. Tala med din Studie-och yrkesvägledare på den skola du hamnar på så vet han/hon vilka kurser som är smart att välja.