Patricia
    funderar på att gå estet teater pga är intresserad av teater och jag tycker det är roligt men jag vill bli läkare i framtiden. Natur är ju smartast att välja om jag vill bli läkare men jag har ganska svårt att plugga, speciellt matte. Jag vill ha kul i skolan men ha allt planerat inför framtiden hur ska jag göra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Patricia,
    det finns flera vägar till läkaryrket. Du kan, till exempel, söka kompletterande kurser på komvux efter gymnasiet eller gå ett naturvetenskapligt basår på en högskola för att bli behörig att sedan söka till läkarutbildningen.
    Om du väljer gå Estetiska programmet, lägg till Matematik 2b /som inte är en obligatorisk kurs på ES/ - för att bli behörig till Naturvetenskapligt basår att söka efter gymnasiet.

    Alla kurser du man behöver för behörighet till läkarutbildningen ingår som obligatoriska enbart i NA, inriktning Naturvetenskap, som brukar kallas "Natur-natur" /eller "natnat"/.

    Råder dig också titta på andra utbildningar på www.studera.nu och www.yhguiden.se.

    Hjälp med matte kan man få via www.mattecentrum.se.

    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare