Hej,
    jag gissar på att du idag ännu inte har godkända betyg i Fysik2, Kemi1 och Matematik 4. Om så är fallet, behöver du skaffa dig de betygen; utan de är du Obehörig till civilingenjörsprogrammen (OBS! till några civilingenjörsprogram kan även flera betyg krävas, som t.ex i kemi2, biologi och även i moderna språk 3, om det är ett internationellt program - så kika gärna på just de programmen som du i första hand är intresserad av).
    Hur som helst, så kräver alla civilingenjörsprogram i Sverige att man - för särskild behörighet - har godkända betyg i Fysik2, Kemi1 och Matematik 4.
    Du kan söka till komvux.
    Du kan, om du idag har Grundläggande behörighet till högskolestudier och godkänt betyg i matematik 2 (helst även i matte 3) söka till tekniska basår på högskolenivå.
    Tekniska basår kan även finnas inom folkhögskola.
    Tekniska basår på högskolenivå kräver lägst Grundläggande behörighet och för särskild behörighet: godkänt betyg i matte 2; ibland kan matte 3 krävas. Lärosätet bestämmer självt om de kräver matte 2 eller 3.

    • : Hej, jag har inte matte2. Hur stora möjligheter har jag att komma in om jag studerar kemi2 biologi och moderna språk 3? Och hur stora möjligheter har jag att komma in om jag söker till basåret? Jag har inte haft så bra betyg i skolan. några är c och de flesta är E. har jag möjlighet?
    • Milla : Gör högskoleprovet och skaffa betyg i kurser som krävs för särskild behörighet- obehöriga kan inte komma in.