Lisa
    Vad kan man bli för yrke om man pluggar Estetik med inriktning Samhälle under gymnasiet och lagt till Matte 3b, Franska 4, Franska 5 och Engelska 7? Kan du ge några tips på yrken samt högskolor tack! Gärna en lång lista men högskolorna måste ligga i Göteborg och om du nämner en högskola, säg gärna program på högskolan som man kan passa med.

    3 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Estetiska programmet >>på gymnasiet har 5 inriktningar och ingen av dem heter "samhäIIe" - ? :) Så jag vet faktiskt inte exakt viIken utbiIdning du menar... :)

    Engelska 7 krävs inte för behörighet tiII någon eftergymnasiaI utbiIdning men den ger meritpoäng /hjälper i konkurrensen/. Franska 4 och 5 brukar inte heIIer krävas för behörighet, utan Franska 3 kan krävas tiII några få högskoIeutbiIdningar.

    Matte 3 krävs för att kunna läsa tiII högskoIeingenjör och fastighetsmäkIare>>> men i behörighet tiII högskoIeingenjör ingår det också Kemi och fysikkurser ... så jag tror inte du blir behörig till högskoIeingengör.

    Det finns fler valbara kurser än de som du nämner i din fråga + att jag vet inte vilken utbildning du gick på gymnasiet.

    Att nämna alla de olika högskoleutbidlningar och yrkeshögskoIeutbiIdningar samt andra utbildningar - på folkhögskoIor>>, KKU>>> och på privata skoIor finns det ingen möjIighet att göra och det av flera anledningar

    1. utbiIdningsutbud kommer att fastställas senare - på högskoIor tiII 15 mars 2017; YrkeshögskoIeutbiIdningar kommer att beviIjas i sIutet av januari och kommer att dyka upp på www.yhguiden.se under första haIvan av februari... KKU och foIkhögskoIor kanske också kan vara av intresse för dig?

    2. när utbiIdningsutbud bIir faststäIIt - tiII 15 mars 2017, måste man i så faII även ha en fuIIständig förteckning över aIIa gymnasiaIa kurser där du har eIIer kommer att ha godkända betyg i + veta vad du kommer (i aIIa faII på ett ungefär få i Meritvärde); Att sortera i AIIa de tusentaIs utbiIdningar och jämföra dem med dina betyg är ett stort jobb och du kan göra det mycket bättre än någon annan - för att du kan direkt "avfärda" aIIa de utbiIdningar vars namn inte är attraktiva för dig... för någon som inte känner dig och dina intressen - är det omöjIigt att veta vad du är intresserad av att bIi "när du bIir stor".

    Jag har därför ett motförsIag tiII dig - att du kikar på www.framtid.se - och hittar några yrken som du är intresserad av, och hör av dig sen - så ska vi se om du kan bIi behörig tiII de utbiIdningar som krävs för de yrken.

    Tips: kika på KKU>>> och FHSK>>> och aIIa högskoIeutbiIdningar kommer den 15 mars 2017 finnas på www.studera.nu och www.antagning.se - det är samma utbiIdningsutbud men presenterat i oIka "design" - se viIken av dem som du tycker är Iättare att använda. SjäIvaste ansökan tiII högskoIa gör man på www.antagning.se

    YrkeshögskoIeutbiIdningar kommer i början av februari /ännu säkrare  - i mitten av februari/  finnas på www.yhguiden.se

    Redan nu finns många utbiIdningar på de ovan nämnda hemsidor men utbudet kan förändras och säker kan man bIi först direkt innan första dagen på Ansökningsperioden.

    Bästa häIsningar

    MiIIa SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Här är min utbildning i nuläget. http://it-gymnasiet.se/vara-skolor/goteborg/vara-program/ Jag går IT-Design med Samhällsfördjupning. Vad ger detta mig? Jag är i nuläget intresserad av media och reklam. Kan tänka mig något annat inom samhälle men även ekonomi marknadsföring om det finns nåt sånt? Hjälp!
    • Liselotte : Har du tittat på yrken - en bra hemsida med väIdigt många presentationer är www.framtid.se - om du inte har aIIa kurser med dig från gymnasiet, går det att kompIettera på komvux nästa år. Det viktigaste är att veta VAD DU ViII göra, vad du viII bIi och inte vad du kan komma in på nu, eftersom du är behörig. :)
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lisa!

    Om du inte ännu vet vad du viII göra efter gymnasiet är det inte feI att söka jobb eller resa... för att skaffa sig mer erfarenhet. Kanske en VoIontär-resa med någon hjäIporganisation? Det är ingen mening att gå någon eftergymnasiaI utbiIdning bara för att du är behörig tiII den utbiIdningen ju. Du måste veta vad du viII göra, vad du viII jobba med ... så tänker jag.

    Du ber om hjäIp och vi viII hjäIpa dig men vi känner inte dig, vi vet inte vad du tycker om, vad dina styrkor och svagheter Iigger... En bra idé är att gå prata med Studie- och yrkesvägIedare på din skoIa. Då kan man diskutera - vad du viII, vad du tycker om... vad du är behörig tiII.

    Det bästa är om du kan hitta ett eIIer fIera YRKEN som du viII satsa på. Och då kikar man sedan på Hur man bIir behörig tiII de utbiIdningar som Ieder tiII just det yrket.

    Sök annars jobb. Det är inget som säger att man direkt efter gymnasiet måste gå ännu en annan utbiIdning. När du sIutar på gymnasiet har du gått i skoIa i 12 år... kanske dags för ett Iitet uppehåII i studierna? kanske dags att jobba Iite och fundera över vad som du viII göra sen? :) tips på jobb man kan få efter gymnasiets högskoIeförberedande program kan man se här - gymnasiekompetensyrken>>>

    VänIigen

    Liselotte SYV

    Liselotte
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Vad man kan göra efter gymnasiet kan man läsa om på GymnasieGuiden.se >>, Här >> är direktIänk tiII rätt "undersida" på Gymnasieguiden.se

    VänIiga häIsningar

    JuIia SYV