Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Emma!
    De kurser som ingår som obligatoriska på ES ger behörighet att söka till juristprogrammet, studie-& yrkesvägledarprogrammet samt till flera olika lärarutbildningar, bl a förskollärare, grundlärare i fritidshem och ämneslärare i t.ex filosofi.
    Man kan genom tilläggskurserna (valbara kurser) bli behörig till många fler högskoleutbildningar. Vilka kurser som får läsas på ES som Programfördjupande kan du se här http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_ES.pdf
    Och inom individuellt val får man läsa vilka gymnasiala kurser som helst, det är 200 poäng som motsvarar två normalstora kurser...
    Men vilka kurser man får läsa på just en viss gymnasieskola beror på vad skola kan erbjuda: vilka lärare som är anställda på skolan och hur schema ser ut. Det måste man fråga på skolan direkt. Det som skola måste erbjuda är någon kurs i idrott och någon estetisk kurs.
    Det som brukar erbjudas för övrigt är matte 2&3, engelska7 och moderna språk och modersmål, men vilka språk - beror på vilka lärare finns på skolan.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare