Vasia
    Behörighetskrav:
    Grundläggande behörighet samt Historia 1b / 1a1 och 1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1 och 1a2 (Områdesbehörighet A1).

    Jag tyvärr har fått F i Historia 1a2. Vad kan jag göra då för att få komma in?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    hej Vasia,
    du behöver få godkänt betyg i Historia 1a2 eller i Historia 1b.
    Historia 1b är en kurs som omfattar historia 1a2 och 1a1.
    Som Obehörig kan man inte komma in på högskola i Sverige.

    Sista dag för komplettering med betyg, om man gör ansökan till högskoleutbildning till hösten 2019, är den 20 juni 2019. Se info om Viktiga datum för de som söker till högskola - Antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum.

    • : Hur kan man då få godkänd i ämnet?
    • Julia :

      Genom att skaffa sig tillräckliga kunskaper i den kursen, i vilken man behöver få gokänt betyg i mot slutet av den kursen som man läser
      eller
      när man gör Prövning i kursen - att klara både den skriftliga och sedan den muntliga delen med godkända resultat.
      Betyg från prövningen är lika mycket värt och ger samma behörighet som betyg man får i slutet av en läst kurs.