Rbn
    Hej, jag kommer inte klara av nog med kurser för en examen och går linjen Illustration & serieteckning, går det att få en examen igenom Komvux för den linjen på något sätt eller måste jag välja en annan? Och hur blir det om jag inte klarar av gymnasiearbetet och behöver välja en annan examen?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    Sedan 1 juli 2021 gäller de ändrade reglerna på komvux; nu finns det följande examina som man på komvux kan läsa mot:
    - examen från Naturvetenskap-Teknik
    - examen från Samhälle-Humaniora
    - Yrkesexamina (mot olika yrken, som t.ex Undersköterska, Elektriker, Yrkesförare, Hantverkare, Byggnadsarbetare m.fl). Yrkesexamen måste inkludera ett visst antal godkända kurser som är specifikt inriktade mot "det valda yrket". Det handlar om praktiska yrken - se exemplen ovan.
    I alla sorters komvux-examina måste gymnasie- eller komvuxarbete ingå med Godkänt betyg. Jag tänker här på att du kanske kan försöka få examensbevis/yrkesexamen mot något hantverksyrke (beror vad komvux i din kommun kan erbjuda, alltså vilka kurser som går att läsa på komvux i den kommunen där du är folkbokförd); fråga om du på "din komvux" kan sikta på yrkesexamen mot Hantverkar-yrken, t.ex.
    Annars, så är det ju egentligen mot examen från Samhälle-Humaniora du bör komplettera dina betyg (om du på gymnasiet läste ES/bild-och-formgivning eller ngn annan utbildning på Estetiska programmet).
    Planering mot examensbevis gör du tillsammans med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Kraven för komvux-arbete är ungefär desamma som för gymnasiearbete och den kursen måste du klara av, få godkänt betyg i - i annat fall uppfyller du inte kraven för examensbevis.
    Men jag undrar också - är det helt nödvändigt för dig att få ut examensbevis från gymnasiet eller från komvux? Utan examensbeviset kommer inte kunna bli antagen till svenska högskole-Universitetsutbildningar, men det finns ju också utbildningar inom andra skolformer, t.ex inom folkhögskola, KKU och yrkeshögskola, där man kan komma in utan examensbevis. Det är absolut inte fel att sträva efter examensbevis men om det av ngn anledning är svårt att nå dit, så kanske det finns andra vägar att gå som du kan bli intresserad av?
    Du får gärna kika på några exempel på yrkeshögskoleutbildningar - snabblänkarna nedan:
    cm-education-ab/speldesign-futuregames
    cm-education-ab/futuregames-spelartist
    yrkeshogskolan-i-landskrona/eventkoordinator
    boras-yrkeshogskola/digital-art-director
    nybro-vuxenutbildning/design-och-konstglas
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/art-director

    • syv : Hej, inom Yrkeshögskolan finns det även konst och kulturutbildningar som har olika estetiska inriktningar. Grundläggande behörighet gäller och oftast söker man med några arbetsprover. Grafikskolan i Stockholm har ett fåtal restplatser. titta gärna på https://www.instagram.com/grafikskolan/. Lycka till !
    • Milla :

      Tack Mariana för din kommentar och tips! Jag måste dock "rätta dig" lite... :) Konst- och kulturutbildningar är en egen skolform, alltså inte Yrkeshögskola. Det gemensamma för yrkeshögskoleutbildningar och KKU är att de står under MYH, myndigheten för yrkeshögskolan, "kontroll" , kan man säga. Det finns också skillnader: nästan alla yrkeshögskoleutbildningar är kostnadsfria (finns några få som tar ut studerandeavgift), alltså är det gratis att läsa men KKU tar betalt.