Alice
    Hej!
    Började nyss 9:an och ska snart välja gymnasium men saken är den att jag har slits mellan två olika program. Estetiska och Naturvetenskap.
    Jag har länge haft ett intresse för musik och sång, så jag hade tänkt välja inriktningen musik men samtidigt undrar jag om jag inte borde välja ett program som ger mig bättre utbildning och bättre chans att hitta jobb.
    Hade tänkt bli läkare då jag som yngre spenderade mycket tid på sjukhus p.g.a min sjuka lillebror.

    Jag vill gå estetiska för att musiken gör mig lycklig och då min moster är sångerska så har jag sett hur hon kämpar med det. Det är inte lätt märker man ju och man måste verkligen kämpa.
    Men samtidigt är det mycket lättare att hitta jobb om man är läkare och så klart måste man kämpa då också men utbildningen verkar vara otroligt mycket svårare. Jag har ett stort intresse för biologi och kemi men kämpar med matten och fysiken då de inte intresserar mig lika mycket.

    Har hört att man kan gå estetiska och sedan lägga till ett par kurser(NO, Matte etc) för att få poäng nog för att studera vidare till läkare.

    Så vad jag egentligen frågar är om ni tycker jag ska börja ES utav min kärlek för musiken eller borde jag vara smart och välja utbildningen(NA) som ger mig bättre chans på att lättare få jobb?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Alice,
    på de här skolorna
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/birger-sjoberggymnasiet http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/ava-gymnasium finns det Naturvetenskapsprogrammet med Särskild variant /profil MUSIK/
    och den här skolan har NA med profil "estet"http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/danderyds-gymnasium.
    Det finns, alltså skolor som erbjuder en "blandning" av program kan man kanske säga. Huvudprogram är NA med inslag av ES.
    Om du inte har någon skola nära dig /eller dit du kan pendla/ som erbjuder särskild variant och du t.ex. söker vanlig NA, kan du läsa 200 p. /två kurser/ i Musik - det är ca 8% av programmet, dvs inte så mycket. För att kunna göra det, är det bäst att välja en skola som även har ES, Musik i sitt utbud, annars så finns det inte behöriga lärare i Musik på skolan.

    Angående bli behörig till Läkarutbildningen på Estetiska programmet, så blir det svårt.
    Behörighet till Läkare är: Grundläggande behörighet /som du får på ES/ + Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 samt Matematik 4.
    På ES läses det Matematik 1b - och tre kurser i Matte, 2b, 3b och 4 behöver läggas till /det är 300 p. av de programfördjupande 500 poäng/.
    Fysik, Kemi & Biologi läses inte på Estetiska programmet och de kurserna får inte läsas som programfördjupande. Individuellt val är det 200 p och du behöver kurser á 600 p.
    Det är, alltså, 400 poäng, som du i så fall måste läsa utöver heltid. Det är studier motsvarande heltidsstudier under en termin. Skolan kan neka dig läsa utökade kurser. Behöriga lärare kanske inte finns på skolan och även om de finns, så kan det vara schemat-krock: du har dina Estetiska kurser samtidigt som Fysik eller Kemi lektioner går. Skolan är inte skyldig erbjuda läsa utökade kurser, det är extra kostnad för skolan - och det gäller att på förhand försäkra sig om att man får läsa mer än heltid.

    Sammanfattning: det är inte omöjligt, dock väldigt svårt att bli behörig till Läkarutbildningen på Estetiska programmet.
    Försök hitta en skola som erbjuder profil "Musik" på NA. Om du blir medlem på www.gymnasieguiden.se får du tillgång till många fler funktioner och kan mycket lättare hitta alla de skolor som kan vara av intresse för dig.

    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare