Caroline
    Hej !
    Jag har en tanke om att välja estetiska programmet med inriktningen teater. Jag undrar om jag kan senare plugga till jurist om jag väljer det programmet med den inriktningen?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Caroline,

    estetiska programmet (alla inriktningar) ingår Samhällskunskap 1b och Historia 1b som obligatoriska kurser (och det är de 2 kurser som ger Särskild behörighet till juristprogrammet; för övrigt så är ES - ett högskoleförberedande gymnasieprogram - se gärna Programplan för ES>>.

    Därför blir man behörig till juristprogrammet - om man får examen från ES /valfri inriktning/ med godkända betyg i samhällskunkspa 1b och historia 1b.

    Och alla behöriga sökande deltar sedan i Konkurrensen om utbildningsplats.
    Bästa hälsningar

    Peter SYV