Tobias
    Hejsan!

    Just nu går jag Estetiska programmet ( inriktning Film och TV produktion ) och ska börja tvåan när lovet är slut. Jag har varit nöjd med utbildningen och tycker att det har varit lagom med plugg under ettan. Dock så oroar jag mig över framtiden och hur jag ska fortsätta. Många säger att det estetiska programmet bara leder till dåliga jobb med dåliga löner osv. Det har jag tagit väldigt seriöst eftersom jag vill satsa lite högre än de flesta esteter. Så på inriktning i 2an och 3an har jag lagt till matte 2b och engelska 7. Jag funderar på att lägga till matte 3b också för att få ännu fler möjligheter efter gymnasiet.

    Nu är frågan vad det här räcker till? Vilka utbildningar är tillgängliga om jag lägger till Matte 2b, 3b och även engelska 7? Jag hade också kunnat byta ut engelska 7 mot naturkunskap 2 om det behövdes. Hade varit skönt och veta att jag kan ha en bra utbildning framför mig i dessa 2 år som är kvar av gymnasiet.

    Tack i förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Tobias!
    Jättebra att du tar skolan på allvar och vill satsa, har höga målsättningar!

    Du ställer några olika frågor och jag ska försöka svara på dem nu.

    Engelska 7 behövs inte för behörighet till någon eftergymnasial utbildning, men den ger Meritpoäng. Sedan är det ju alltid bra att kunna mer engelska. :)

    Matematik 3 krävs för behörighet till ett antal utbildningar såsom t.ex. Fastighetsmäklare, Receptarie & Högskoleingenjör. I fall Matte 3 inte krävs för behörighet, ger den kursen Meritpoäng. Och det är bra att kunna mer matte bl a för att man utvecklar sitt logiska tänkandet ännu mer om man lär sig mer matte.

    Naturkunskap 2 ger inte några Meritpoäng. Den kursen krävs för ett antal olika utbildningar såsom t.ex. Sjuksköterska, Djursjukvårdare och Landskapsarkitekt. Om du ännu inte vet vilken eftergymnasial utbildning du vill söka, skulle jag välja läsa mer matte i stället för naturkunskap.

    Du kan fråga på din skola om du kan läsa Naturkunskap 2 (eller någon annan kurs) som en "utökad kurs" dvs som en extrakurs, utöver dina vanliga heltidsstudier.

    Jag tror du redan vet var du hittar de eftergymnasiala utbildningar, men skickar nu ett par länkar i alla fall: www.studera.nu & www.yhguiden.se

    och även www.folkhogskola.nu (t.ex. tolkutbildningar och en eftergymnasial utbildning Fritidsledare finns på Folkhögskola).

    I fall du inte får alla kurser från gymnasiet, kan du söka till Komvux efter gymnasiet eller till ett naturvetenskapligt/tekniskt basår på högskolan.

    Det finns, alltså, möjligheter att komplettera sin behörighet även efter gymnasiet.
    Så länge man inte är säker på vilken eftergymnasial utbildning man vill söka, bör man satsa på att ha bra betyg i alla kurser man läser för att ha bättre konkurrensläge den dagen man bestämmer sig och vill söka till en eftergymn.utbildning.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA