Linn
    har pratat med en SYV och hon rekommenderade mig att gå på folkhögskola än komvux kurser. jag har diagnoser och det lät som att hon tyckte att det skulle vara enklast. Minns inte varför det skulle vara bättre och/eller inte? ADHD DYSKALKYLI och vill enbart studera på distans. har ni nå tips? Målet är att få en gymnasieexamen ( jag hoppade av )

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Linn,
    på en folkhögskola läser man inte mot gymnasieexamen, utan man kan få Studieomdöme om grundläggande behörighet med en siffra upp till max 4.0.
    Och med den siffran söker man sedan till svenska högskole-universitetsutbildningar i BF-urvalet (urvalsgruppen BF).
    Om du vill få just Examensbevis, och inte ett studieomdöme då måste du läsa på komvux. Men om ditt mål är att bli behörig att söka till eftergymnasiala utbildningar, då kan då läsa på komvux eller på en folkhögskola. På folkhögskolan söker du läsa Allmänna kurser. Jag tycker du behöver besöka den folkhögskola där du kan tänka dig vilja studera. Du kan besöka flera folkhögskolor och prata med personal där, kanske t o m vara med en dag (prova på).

    Du skriver om att du vill läsa på distans. Det är inte så lätt att hitta Allmänna kurser på folkhögskolorna som man läser på distans. Oftast läser man på en folkhögskola - på plats, på skolan.
    Vilken studieform som passar just dig som bäst kan inte vi på fråga SYV svara på. Du kan samråda med SYV på komvux och med personal på folkhögskolorna - du kan också testa läsa en kurs på komvux och samtidigt se om du hittar passande studier på folkhögskolorna. Saken är den att de flesta Allmänna kurser på folkhögskolorna startar i augusti-september och ansökningsperiod ligger under våren. Nu, i början av oktober kan du knappast börja på folkhögskolans allmänna kurser. I bästa fall skulle du kunna börja i januari (om du hittar passande utbildning att söka till och också kommer in).

    Däremot på komvux kan man ofta börja med kort varsel (men beror också på hur det är upplagt i olika kommuner). Se när du skulle kunna börja läsa på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Om du inte tar studiemedel under dina studier, kan du bara rent av testa hur det känns att läsa på komvux på distans. Du har då "råd" att få betyget F utan att du får "problem" med CSN.
    Du nämnde flera diagnoser i din fråga; har du kontakt med kuratorn eller en psykolog? Samråd i så fall även med dem. Komvux borde kunna förmedla kontakt för dig till kuratorn och ev.även till en psykolog, som du kan samråda med kring din situation och få deras åsikt/mening kring vilken studieform som passar dig bättre att läsa inom.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare