Mikael SYV på FrågaSYV

    Har du betyget i Franska 3 i ditt examensbevis? I så fall behöver du få högre betyg i exakt samma kurs, alltså i Franska 3 för att höja ditt jämförelsetal/ meritvärde.

    • : Ja, men Kan inte jag läsa ett annat ämne istället bara? Som kanske psykologi?
    • : Om jag läser ett annat ämne istället som psykologi, hur ska jag räkna betyget då om jag får ett c i kursen?
    • Peter :

      Betyget i Psykologi kommer inte räknas in. Du kan läsa gymnasiala kurser i psykologi på komvux för att få mer kunskap, men inte för att höja ditt meritvärde. Om kurser i psykologi inte ingår i ditt examensbevis kommer inte betygen (oavsett hur höga eller låga de är) påverka ditt meritvärde. Regeln är som följer: kurser som inte ingår i examensbevis kan påverka meritvärde i 2 fall: om kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. Och gymnasiala kurser i psykologi ger inte dig med examensbevis några Meritpoäng och de krävs inte för särskild behörighet till någon svensk högskoleutbildning, därför kommer inte betygen räknas in, över huvudet taget.
      Elever som går ut gymnasiet utan att uppfylla kraven för examensbevis kan göra en ny planering på komvux - mot examensbevis från komvux. I så fall kan de delvis läsa nya kurser som kommer ingå i deras examensbevis. I dokumentet vid namn "Examensbevis" kan ingenting ändras. För att höja meritvärde bör man i första hand få högre betyg i de kurser som ingår i examensbevis. Man kan också läsa Nya kurser som ger MERITPOÄNG=extrapoäng (det är eng 7, mod.språk 3 och 4 samt högre mattekurser).