Anna
    Hej!
    Jag är en tjej som går i samhällstrean och idag räknade jag ut mina meritpoäng (preliminärt, då läsåret inte är slut än). Jag har A/B i de flesta kurserna, samt två C och ett E i idrott.
    När jag räknade ut mina meritpoäng MED idrottsbetyget så hamnade jag på 21,36 och när jag tog bort idrottsbetyget hamnade jag på 21,76. Vilket betyder att det drar ner mina poäng en del. Detta gör mig jättestressad då jag vill söka in på psykologprogrammet och många av universiteten har intagningspoäng på cirka 21,5-22,5
    Jag undrar om det finns någon möjlighet att "göra sig av med" sitt dåliga betyg eller helt enkelt läsa något annat för att komma runt det dåliga betygsvärdet. Vet inte om man kan komplettera ett idrottsbetyg. Känner mig jättestressad och vet inte riktigt hur jag ska göra om jag inte får upp mina betyg innan studenten. Psykologi är det jag vill läsa i framtiden och vet inte om det går längre

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Amina!
    Tråkigt att en kurs "drar ner" meritvärde för dig så mycket.

    _ Har du max i merit, som är 2.5?
    - Kan du höja betygen i "trean" till A-nivå i alla kurser?
    - Har du gjort eller planerar göra högskoleprovet? Du har höga betyg och prognosen är därför att du får högt resultat på HP. Du kan komma in i HP-urvalsgruppen.

    Ang. "göra sig av med idrottsbetyget" så måste jag tyvärr svara att den kursen är obligatorisk på gymnasiet.
    Däremot läses inte den på Komvux. Om du fick Examensbevis från Komvux, skulle du kunna få det utan att inkludera idrott och hälsa men för det måste du "missa" ngt. på gymnasiet för att inte ha rätt till Examensbeviset och få Studiebevis (intyg) och komplettera på komvux upp till Examen. På det förlorar du minst en termin.
    En annan möjlighet är Prövning i idrott. Ta reda på vad reglerna kring prövningar i din kommun säger. Det är olika i olika kommuner. Du har ett godkänt betyg i idrott och med det inte har rätt att göra prövning på din gymnasieskola, men du kan alltid fråga om din skola skulle ändå låta dig tenta eller pröva i den kursen. Prövningsenheten eller komvux (olika i olika kommuner) är där man anmäler sig annars. Brukar kosta 500 kr för en prövning och man får inte pengarna tillbaka i fall man inte får det betyget man vill.

    Det är alla de olika alternativen (ovan) som jag kan tänka mig.

    Önskar dig allt väl! Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare