Vilma
    Hej!

    Jag går mitt tredje år på samhällsprogrammet och läser kursen matte 3b. De tidigare mattekurserna har gått relativt bra, då jag fått C i 1b och D i 2b. Jag läser totalt 2500 poäng, varav 950 nu i trean. Jag har aldrig haft lätt för matte, men ändå fått medelmåttiga betyg utan att behöva lägga ner särskilt mycket tid. Problemet är att jag anser 3b-kursen som väldigt svår, och på de prov och diagnoser jag gjort hittils har jag inte fått godkänt.

    Jag behöver mattekursen för att få 2500 poäng, men även behörighet till de statsvetenskapliga program som jag vill läsa på universitet. Vad händer om jag får F i kursen nu? Hur fungerar det att läsa upp den senare? Och kommer det missgynna mig att hamna i en annan urvalsgrupp? Får jag ta studenten med ett F? Tack på förhand!
    • Julia : Om du för övrigt har godkända betyg, får du Examensbevis med F i matte 3b i så fall. Jag skriver svar till dig nu.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Vilma,

    med betyget F i matte 3b kan du mycket väl uppfylla kraven för examensbevis>> och med det också få Grundläggande behörighet till högskolestudier. Dock blir du inte behörig till de utbildningar på eftergymnasial nivå som specifikt kräver godkänt betyg i mate 3.

    Du frågar om du efter gymnasiet kan läsa upp matte 3b och om det finns nackdelar i att få F betyg i den kursen på gymnasiet.

    Nackdelen med att ha F i Examensbeviset är att det betyget drar ner medelvärde ganska mycket (skillnaden mellan att få E och F är lika stor som mellan E och A - fast "åt andra hållet" :).

    Efter gymnasiet kan man söka till komvux eller bedriva självstudie och göra prövning. Betyg som man får på prövningen är lika mycket värt som det betyget man får i slutet av en genomgången kurs.

    Att du får plats på komvux kan inte garanteras. Nu finns det beslut om att underlätta att få plats på komvux som bör börja gälla från 1 januari 2017, komvux i kommunerna bör få mer pengar för att ordna eller köpa utbildningsplatser, därför finns det hopp att du får plats och ska kunna läsa matte 3b på komvux i din kommun - efter gymnasiet.

    Det bästa vore givetvis om du kunde på ngt. sätt ändå få godkänt betyg i matte 3b. Jag förstår att det är svårt och att du gör förmodligen redan ditt bästa. Tips som jag kan ge är att ta hjälp av www.matteboken.se där alla kurser är upplagda för repetition och för självstudier; att du även ser om någon Räknestuga>> finns nära dig - Mattecentrum driver dem och det är gratis att få hjälp där.

    Prata också med din lärare i matematik, be om "enskilt samtal"/utvecklingssamtal. Säg att du kämpar, och att du vill absolut göra ditt bästa för att få godkänt betyg i mattekursen, be om tips och hjälp. Om läraren får veta att du är motiverad och kämpar, kommer hen nästan garanterat ge dig bra tips, råd och mer hjälp. Det kan också hända att du kanske eventuellt har någon form av dyskalkyli (det är som dyslexi men man har svårt att hantera siffror och inte bokstäver). Det behöver inte vara någon grav dyskalkyli men om du får den "diagnosen" ... kanske i ganska mild grad och omfattning, kan du ändå ha rätt att få hjälp av speciallärare och få undervisning i en liten grupp eller individuellt. Du kan be att få göra diagnostisk test hos en speciallärare. Det är ju synd att bara "ta F i mattekursen" om du egentIigen kanske har rätt till mer hjälp och specialanpassad undervisning i matematik, tänker jag.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänligen

    Julia SYV

    Undrar hur det går för dig med Gymnasiearbete? Om en elev får F i gymnasiearbete, uppfyller inte hen kraven för examensbevis.

    Hur går det med andra kurser, förutom matte 3b? Om du riskerar få F i ännu någon kurs, kan det vara så att du inte kommer uppfylla kraven för examensbevis och i så fall får du Studiebevis, som sedan kan kompletteras upp till Examensbevis på komvux.

    Det du "förlorar" på att inte få examensbevis på gymnasiet är:

    1. tid - för att du måste i så fall spendera tid på att komplettera på komvux

    2. betyg i kursen Idrott och hälsa 1 (för att den kursen, så som reglerna ska bli från 1 jan 2017, ska inte längre kunna ingå i examensbevis från Komvux)

    3. med examensbevis från komvux kommer du vid ansökan till högskoleutbildningar prövas i BII (kompletteringsgruppen) i stället för BI (direktgruppen). Det brukar ofta vara svårare att komma in i BII urvalsgrupppen (därför att högre betyg krävs - oftast, inte alltid - i den gruppen).