SYV-besökare
    Jag har en elev som är intresserad av media, kommunikation, journalistik, film, psykologi samt genusvetenskap. Skulle ni kunnat ge förslag på något yrke som på något sett inkluderar flera av de intressen?
    tack så mycket på förhand!
    S.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hejsan, jag vill råda din elev att kika på många olika yrken - på www.framtid.se finns det cirka 2.ooo yrken beskrivna.

    Utbildningar som på olika sätt kombinerar alla eller några av de intressen som nämns i din fråga, finns inom olika skolformer:
    www.folkhogskola.nu- folkhögsoleutbildnigar
    www.yhguiden.se- yrkeshögskoleutbildningar
    www.studera.nu- högskolor-universitet
    KKU >>- en relativt ny studieform; din elev får kika gärna på den också.

    Nere finner ni förslag på yrkeshögskoleutbildningar:

    Digital kommunikatör - utbildning i Sthm
    Nackademin/digital-kommunikator-i-sociala-medier-nackademin-stockholm

    Digital kommunikatör - utb. på distans
    Nackademin/digital-kommunikator-i-sociala-medier-nackademin-stockholm-distans

    Teater-, event & scentekniker i Sthm
    Frans-schartaus-handelsinstitut/teater-event-scentekniker-frans-stockholm

    Ljud- och musikproducent i Varberg
    utbildning/teknikhogskolan/ljud-och-musikproducent

    TV-produktionsspecialist
    Utbildning/gtv-gamleby/tv-produktionsspecialist

    Livesändningsspecialist
    Utbildning/xenter-botkyrka/livesandningsspecialist

    Manager i besöksnäringen
    Östsvenska-yrkeshogskolan/hotel-management-ostsvenska-soderkoping

    Spelanimatör
    The-game-assembly/spelanimator-the-game-assembly-malmo

    Utbud av yrkeshögskoleutbildningar finns att ta del av på www.yhguiden.se
    Det som är extrabra med just yrkeshögskola är att yh-utbildningar får lov att starta endast om arbetsmarknaden inom den branschen anses vara god. Praktik brukar ingå i yh-utbildningar. Många studerande får jobb på sina praktikplatser eller via de kontakter som de får på sina praktikplatser. Inom yrkeshögskola kallas praktik för LiA = Lärande i Arbete.