Vincent
    Hej,

    Jag har just börjat tekniklinjen på gymnasiet (ca 3de veckan nu), men jag tror att jag kanske valt fel linje. Tekniklinjen har ganska högt tempo och det har även mycket fysik vilket jag inte är särskilt bra på. Matematik och kemi kan jag nog klara av om jag försöker, men vill helst inte sitta varje dag hemma efter skolan och plugga. Jag vet också att det i 2an kommer vara ännu jobbigare.

    Tänkte att jag kanske skulle kunna byta till el och energi istället, men jag vet inte om jag ska bland annat eftersom det är en yrkeslinje. Hur är skillnaderna mellan dessa linjer, och skillnader i jobb+löner etc? Jag vet inte ännu om jag vill plugga vidare efter gymnasiet eller börja jobba direkt. Det verkar som att det självklara att göra efter tekniklinjen är att plugga vidare, men om jag inte gör det känns det som om jag ligger bakom alla andra.

    Däremot om jag byter till el och energi kommer jag börja jobba direkt efter (tror inte man kan plugga vidare efter den linjen även om man skulle vilja? vet inte riktigt hur dem här sakerna fungerar om jag ska var ärlig och bara går helt blint.) och om jag då går hela el och energi linjen men bestämmer mig för att jag VILL plugga vidare, är jag ju fast.
    Jag kanske övertänker detta helt.

    Jag har funderat på att kanske gå klart 1an i teknik, och om det verkar okej försätta gå. Och om det inte går bra eller om det är för svårt byta linje.
    Skulle detta vara en bra ide, eller ens möjligt? Är det bättre att byta nu om möjligt, även fast jag inte är säker på vad jag vill göra? Ska jag byta eller stanna kvar?

    Tack

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Efter yrkesprogram t.ex EE kan man plugga vidare och många gör det.
    Tänk på att direkt efter gymnasial yrkesexamen kan man läsa på yrkeshögskola och man kan också komplettera med vissa kurser och senare komma in på universitetet.

    Du förlorar inget på att undersöka om ledig plats på EE eller på ett annat program som du ev är intresserad av, finns och om rektorn skulle ta in dig nu. Du kan få svar att inga platser finns eller att det är för sent att byta nu. Gör i så fall ansökan till EE till nästa år via Gymnasieantagningen. Fortsätt samtidigt göra ditt bästa på din nuvarande utbildning. Även om du får plats på EE till nästa år, kan du välja stanna kvar och fortsätta på din nuvarande utbildning.