Tilda
    Hej, jag ska bli arkitekt. Jag undrar, vilja kurser måste jag läsa för att bli arkitekt. Kemi 2b, matte 3?? Och jag trodde 1,2,3 stod för vilket år man gick men sen finns det ju matte 8 och nu vet jag inte. Och vad står a,b,c för?
    Jag undrar alltså vilka kurser exakt man måste läsa, och så undrar jag vad 12345 och abc innebär!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, så här är det;

    Gymnasiekurserna har olika nummer beroende på svårighetsgrad. Matte 1 är den första kursen man läser på gymnasiet, Matte 2 den andra osv upp till Matte 5 (Matte 8 finns alltså inte). På Natur/Teknik läser man Matte 1+2 under första året.

    Engelska är lite annorlunda. Du har läst Engelska 1-4 på grundskolan och börjar alltså på steg 5 på gymnasiet.

    För att få behörighet till att söka en Arkitektutbildning behöver du har läst ett högskoleförberedande program som ger dig matte upp till Matte 3 och Naturkunskap 2 alternativt Fysik 1, Kemi 1.

    Du frågar vad ABC står för. Jag antar att du menar betygen som numera har bokstavsbeteckningar där A är det högsta betyget och F är det lägsta. /Lena, Syv