Lucas
    Hej!

    Jag heter Lucas Fransson, är 19 år och tog studenten för ett år sedan. Sedan dess har jag jobbat heltid. Vill utbilda mig vidare, men är kluven i och med att jag nu äger bostadsrätt och har en väldigt bra anställning.

    Jag är sugen på Spelutvecklingsprogrammet i Malmö Universitet, men jag tycker inte det är värt att ta konsekvenserna med att plugga, dvs: behöva sälja lägenheten och plugga, samt ta ett CSN-lån.

    Jag funderar därför på att föröska ta examen genom att läsa fristående distanskurser (om de finns på distans) med en lägre takt, för att göra det mer bekvämt för mig.

    Men är osäker på hur jag ska gå till väga när det kommer till att välja ut kurser osv. Hur ska man gå tillväga för att veta att de kurser man väljer passar för att senare kunna ta en examen? Hade denna examen varit lika hjälpsam som om man tar examen via spelutvecklingsprogrammet i framtida arbetslivet osv? Hade examen sett likadan ut på papper, eller hade det varit skillnad? Går det att läsa kurserna på olika universitet? Är det något annat jag borde tänka på?

    Tack i förväg

    Mvh
    Lucas Fransson

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lucas!
    yrken inom "Data", bl.a inom spelutveckling är i Sverige icke-reglerade; det betyder att arbetsgivare får ge jobbet/anställning eller uppdrag till vem hen vill, med vilken utbildning som helst. Det finns folk som jobbar inom spelutveckling utan någon formell utbildning - om de lyckas påvisa att de "de facto" kan mycket inom det område. Vilken utbildning de olika arbets- och uppdragsgivare kan värdesätta mer kan vara väldigt olika från en arbetsgivare till nästa.
    Om det är så att du egentligen vill läsa Spelutvecklingsprogrammet i Malmö Universitet, så rekommenderar jag att du får fram Kursinnehåll i det programmet och sedan försöker hitta de kurserna som ingår i programmet som fristående kurser. Vad gäller distans, så se upp för skillnaden mellan "distans utan obligatoriska träffar" och "med obligatoriska träffar". Obligatoriska träffar kan ligga på dagtid och vara i flera dagar i rad men då kan du kanske ta ledigt från jobbet för att delta.
    Spelutvecklingsprogrammet i Malmö Universitet - läses på heltid på 3 år (sex terminer); skulle du läsa motsvarande "volym" av högskolekurser skulle det ta dig på halvtid 6 år (12 terminer). Halvtidsstudier = cirka 20 timmar i veckan (motsvarar halvtidsjobb).
    Du kan också samråda med studievägledare som jobbar på den institutionen där relevanta utbildningar ges.
    Vad gäller få ut någon sort "examen" från högskola eller universitet, genom fristående kurser, så är det i mångt och mycket upp till ledningen på det lärosäte där du vill ta ut din examen: om du lyckas "skugga" ett program - alltså läsa och få godkända betyg i exakt samma kurser som ingår i programmet, så ser jag ingen anledning till varför du ej skulle få ut samma examen som man läser mot inom det programmet. Dock kan det också vara så att under den långa tiden (t.ex 6 år om du ska läsa på halvtid) kan reglerna och innehåll i programmet ändras, och det programmet kanske inte längre ges på samma lärosäte, eller inte ges över huvudet taget - så kan det i värsta fall bli så att du ej får ut någon examen. Men betygen i enskilda kurser gäller ju tillsvidare och det är ingen som säger att man ej kan få samma sorters jobb eller uppdrag om man i CV uppger en lista på godkända högskolekurser i stället för examen - i alla fall kan det vara så i de icke-reglerade yrken där ingen legitimation finns att söka.
    Du får gärna kika även på andra utbildningsformer, t.ex på vad som finns inom yrkeshögskola: Yrkeshögskoleutbildningar är ofta kortare än "motsvarande" högskoleutbildningar och du kan kanske jobba i några år och spara pengar och sedan söka en yh-utbildning och kunna klara dig på studiemedel i 2 år - många yh-utbildningar är 2-åriga.
    Några exempel på yh-utbildningar:
    cm-education-ab/speldesign-futuregames
    cm-education-ab/game-designer
    campus-skelleftea/dataanalytiker-digitala-spel-upplevelser-produkter-och-tjanster