Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    man kan inte ha F i vilken kurs som helst. Vissa kurser är man tvungen ha godkända betyg i, t.ex i gymnasiearbete, svenska 1, engelska 5 och matematik 1 - sedan beroende på vilket program eleven läser på, finns även fler kurser som eleven är tvungen att ha godkända betyg i.
    Om du uppger vilket program du läser och i vilka kurser du har F - kan jag ge ett bättre svar på din fråga.
    Vänligen
    Julia syv

    • : Jag går natur inriktning samhälle, jag har F i kemi och tror jag kommer få det i fysik 1 samt matte 3c
    • Julia : en kurs i kemi = 100 poäng. Matte 3c är = 100 p. Fysik är det olika - finns fysikkurser med olika antal poäng, men maximalt antal F-poäng som kan ingå i examensbevis från gymnasiet är 250 st. (på komvux - 150 poäng), och du kommer med F i de tre kurser som du nämner, komma över 250 p. och på så sätt uppfyller du inte kraven för examensbevis. Studiebevis kan på komvux kompletteras upp till examensbevis.