Hej,
    om du inte uppnår kraven för gymnasieexamen och får i slutet av år3 endast ett Studiebevis (alltså inte ett Examensbevis), då kan du direkt börja läsa på komvux. Det krävs inte gymnasieexamen för att få lov att börja läsa på komvux.
    Du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Ansökningsperiod till sommarkurser på komvux kanske redan är slut... men se i så fall när du kan söka till höstens kurser. Det är olika datum för ansökan i olika kommuner.
    Din andra fråga gäller att jobba som språklärare på mellanstadiet. För att bli "behörig lärare" behöver man ha lärarlegitimation och i grunden för legitimationen ligger lärarexamen. Lärarexamen får man genom studier på en av lärarhögskolorna. Eftersom utbildningar till lärare ligger i Sverige på universitetsnivån, då krävs det alltid grundläggande behörighet + även särskild behörighet i form av godkända betyg i några kurser, kan krävas. Får du ut gymnasieexamen från gymnasiet eller från komvux + har godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6, har du i så fall grundläggande behörighet. Om du vill bli behörig till den här utbildningen: su.se/Grundlärarprogrammet, 4-6, eller till Grundlärarprogrammet vid högskolan i Gävle, krävs följande särskild behörighet: matematik 2, naturkunskap 1b och samhällskunskap 1b. Och samma särskild behörighet krävs även till utbildningen GRUND­LÄRARE ÅRS­KURS 4-6 vid Jönköpings universitet.