Gäst
    En elev som läser naturprogrammet och t.ex. får streck i kemi 2, fysik 2 och matematik 4. Kan denna elev välja att läsa andra ämnen på komvux för att få en gymnasieexamen eller måste man läsa just de ämnena för att få en naturvetenskaplig examen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    på komvux räcker det med 2400 poäng, dvs 100 p. färre krävs det för att uppnå kraven för gymnasieexamen. Eleven behöver inte läsa de kurser som du nämner i din fråga. Hen kan läsa andra kurser, dock blir inte hen i så fall behörig till de utbildningar som specifikt kräver godkända betyg i de kurserna (för Särskild behörighet).

    Ett råd är att boka tid med SYV på komvux i den kommunen där eleven är folkbokförd. Tänk också på att ansökningsperiod till start till hösten kanske redan har varit (i många kommuner är det under april eller till senast 15 maj, som ansökningsperiod är). I värsta fall kan eleven söka under hösten till kursstart i januari 2017, dvs "förlorar" en hel termin.

    Bra därför att ta kontakt med komvux (i hemkommunen) snarast och försöka ansöka om att läsa kurser - vilka kurser? det är det som är frågan... Man får se vilka kurser som komvux i hemkommunen har i sitt utbud och även försöka ta hänsyn till vad eleven vill behörig till, dvs vilka eftergymnasiala utbildningar hen vill kunna komma in på. Om det t.ex är Marinbiolog>>Veterinär>> eller Tandäkare>>, som eleven vill bli - då krävs det just de kurser som du nämner i din fråga men för att få "högskoleförberedande examen" från komvux krävs inte att man har kemi, fysik eller högre matte än matte 1 - i sitt examensbevis.

    Bästa hälsningar

    ANNA