[email protected]

    Hej! Jag kommer ta min samhäll examensbevis från komvux och bli av med med min idrott och hälsa betyg, vilket jag vill med tanke på att jag har F. Något som resulterar i att jag har läst 2400 poäng istället för 2500 poäng, kommer detta hindra mig från att ha 22.5 i meritvärde? Kan jag läsa en annan 100 poäng kurs för att få 2500 poäng?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej X.
    I examensbevis från komvux ingår 2400poäng. du behöver inte ersätta Idrottskursens "förlorade" 100poäng.
    Meritvärde på 22.5 får man om man har alla A-betygen i alla kurser som ingår i examensbevis + max antal meritpoäng. Och det spelar ingen roll på hur många poäng som räknas in i jämförelsetalet, 2400poäng eller fler - för möjlighet att uppnå högsta meritvärde, som just är 22.5.