Elise

    Hej, Om man har gått humanistiska programmet och fått F i Latin 1, (100p) latin 2 (100p) samt Människans språk (100p), Kan jag då fortfarande läsa historia 02 på komvux och få examensbevis sedan? Eller måste det vara någon av dem kurserna ovan. Mvh Elise

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, såsom vi tolkar reglerna, så måste inte de kurserna som du nämner i din fråga, ingå i ditt examensbevis från KOMVUX. PÅ KOMVUX är det friare - vilka kurser som får inte i examensbeviset, jämfört med gymnasiet. Om vi tar och tittar i Programplan för HU, så står strukturen som - på gymnasiet - strikt måste följas - längst ner. Men på komvux så måste endast kurserna inom Gymnasiegemensamma ämnen ingå /strikt obligatoriskt - med undantag av Idrott och hälsa 1, som INTE får ingå/ men för övrigt att minst hälften av de resterande poängen måste vara från "kurser som får läsas på programmet" och resten - upp till 2400 poäng är "fria poäng", alltså vilka som helst kurser får ingå (men kurserna som ingår i samma examensbevis från inte överlappa varandra).
    Ytterst är det upp till komvux att tolka reglerna och svara på vilka kurser de kan ta in i ditt examensbevis. Rektorn på komvux har tolkningsföreträde och kan ibland bevilja vissa undantag.