Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sia,
    för examensbevis från KOMVUX gäller följande: 2400 poäng måste ingå; av dem minst 2250 p måste vara betygsatta med godkänt, alltså E eller högre betyg, och i så fall tar du in även 150 poäng F, alltså icke-godkända kurser (men F kan man inte ha i vilka kurser som helst, t.ex gymnasiearbete/komvuxarbete, matte 1, svenska 1 och eng5 måste tvunget ingå med godkända betyg, lägst E). Genom att ta in F-betyg in i sitt examensbevis sänker man sitt meritvärde rätt mycket.
    Skillnaden i jämförelsetalet (snittbetyget) mellan att ha E eller F i 150 gymnasiala poäng är "plus-minus" cirka 0.6 (av totalt 22.5 möjliga, som högst).
    Jag och mina kollegor, SYV-ar, brukar rekommendera att undvika ta in F-betygen in i sitt examensbevis. I examensbeviset kan sedan ingenting ändras. Du kommer få examensbevis "för livet". Även om du senare höjer betygen, kommer du, vid ansökan till eftergymnasial utbildning, skicka in examensbevis i sin ursprungliga form + nya betygen (separat). F-betygen (och övriga betyg) kommer stå i examensbeviset för alltid. Men "hur det ser ut" är inte det "värsta" utan jag tänker så här: om du tar in 150 poäng F-betyg in i ditt examensbevis och vill senare i livet komma in på en högskoleutbildning som har hög antagningsgräns, då blir du tvungen att läsa upp F-betygen i exakt samma kurser till högre betyg, vilket kan bli svårt (kanske t o m omöjligt för att det finns ju en anledning till varför du fick F i just de kurserna - du har svårt för dem eller inte är intresserad i de ämnen som kurserna finns inom).
    Försök därför undvika ta in F-betygen in i ditt examensbevis. Försök få ihop 2400poäng betygsatta med lägst E, men helst med högre betyg.
    Prata med SYV-en på komvux.
    Lycka till!