Halima

    Jag har en specifik yrke som jag är väldigt intresserad över. Problem är dock att denna utbildning har jag ingen aning om man behöver tidigare utbildning och det får mig att tappa hoppet. För att bli en I framtiden därför är min fråga hur blir hittar man utbildningar som är ett special yrke? Och känner ni till om detta och kan ge mig mer info?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Halima!
    Är det "Executive assistent" du vill utbilda dig till? Vad gör en sådan assistent? inom vilken bransch jobbar hen? Hur fick du "nys" om det yrket? För att hitta rätt utbildning måste man veta vad yrket innehåller, på vilka arbetsplatser man kan jobba och Vad gör man på sin arbetstid, med vad sysslar man? :) Ett tips är att du frågar de som jobbar inom det yrket: vilken utbildning gick de för att utbilda sig? Om du vet på vilka arbetsplatser de jobbar eller kan jobba, fråga personalavdelningar på de arbetsplatserna: vilken utbildning de anställda har?
    www.framtid.se beskrivs över 2.ooo yrken.

    Liselotte
    • Halima :

      En sån yrke är väldigt lik en chef assisten eller vd sekretare man gör mycket administrativt och stöttar chefer vilket jag är intresserad av men hittar ingen vägledning på hur man blir det, då det jobb kräver erfarenheter tidigare men det har inte jag

      Så vad jag undrar om är vart  ska jag vända mig om jag vill jobba I en liknande yrke då jag inte kan hitta utbildningar som ger mig direkt dessa kompetenser?

    • Anna :

      I Sverige är de yrken som du är intresserad av, t.ex yrket chefsassistent, Icke-reglerade, vilket betyder att arbetsgivare får fritt bestämma vem som får jobbet; det finns inga krav på en viss utbildning (generellt eller centralt) utan det är helt fritt för varje arbetsgivare att anställa precis vem hen vill, med vilken tidigare utbildning som helst. Det är därför extremt svårt att ge råd kring utbildningar. Du får gärna läsa i platsannonser om vilka kvalifikationer som arbetsgivare önskar att arbetssökande har med sig "i bagaget". Men det finns inga garantier på att få anställning, oavsett vilken utbildning man har skaffat sig. Ofta önskar arbetsgivare att man har erfarenhet från rätt bransch, samma bransch som företaget är verksam inom. Arbetsgivare kan också önska att man har kunskaper inom vissa data-program, t.ex i vissa specifika löneutbetalningsprogram (och det finns jättemånga olika sådana program, så det går nog inte på förhand lära sig alla dem...) - så här blir det mer eller mindre en chansning.... Arbetsgivare kan också önska att hen som söker jobbet har vissa språkkunskaper, t.ex om företaget har filial i Frankrike, önskar arbetsgivare att hen som söker jobbet ska kunna flytande franska... Arbetsgivare kan ställa många olika krav och ha diverse olika önskemål, t.ex kan körkort stå som ett krav i platsannonsen även om man inte riktigt kan förstå varför (om det ej ingår i tjänsten att köra bil).