Anonym
    Hej Jag gick frisörlinjen i gymnasiet och tog min gymnasieexamen. Nu har jag ändrat mig och vill byta karriär, jag vill läsa till antingen tandläkare eller sjuksköterska. Det jag undrar är; jag har redan gymnasieexamen, alltså 2500 poäng, men jag har inte poängen som krävs för att komma in i utbildningarna i högskolan. Jag undrar om jag kan lägga till andra ämnen som ex. Psykologi eller Medicin 1, kommer de räknas med i mina betyg då och höja mitt meritvärde? Och hur många kurser kan man lägga till som maximum? Jag behöver meritvärdet 19.5 för tandläkare, just nu snittar jag 13.5.. Hur går man tillväga? Tacksam för svar.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    för särskild behörighet till tandläkarprogrammet behöver du godkända betyg i gymnasiala kurser:fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4. Utan det kan du inte delta i konkurrensen om utbildningsplats och då spelar det inte ngn roll heller hur högt "snitt" du har på dina betyg.
    För särskild behörighet till sjuksköterskeprogrammet krävs det godkända betyg i samhällskunskap 1b, matematik 2 och naturkunskap 2.  Detsamma heller även för sjuksköterskeprogrammet, alltså att det är en högskoleutbildning och man är tvungen att vara BEHÖRIG.
    För grundläggande behörighet till högskolestudier behöver du godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6.
    ****
    Psykologi-kurser kommer ej räknas in pga de ej krävs för särskild behörighet och ej ingår i ditt examensbevis.
    Betyget i Medicin 1 (om du även skaffar dig betygen i Vård- och omsorgsarbete 1 och 2) kommer räknas in om du söker till sjuksköterskeprogrammet, men ej om du söker till tandläkarprogrammet; detta för att de kurser kan vid ansökan till ssk-programmet ersätta naturkunskap 2. Annars kan du skaffa dig betyget i naturkunskap 2.

    Men nk2 kommer ej räknas in om du söker till Tandläkarprogrammet, pga det är för låg nivå inom naturvetenskap och du behöver i ställer fysik2, kemi2 och biologi2.

    Om du blir behörig till tandläkarpr. + skaffar dig godkänt betyg i samhällskunskap 1b (eller i 1a2 och 1a1. kanske du redan i ditt exam.bevis har godkänt i samhällsk.1a1?), blir du samtidigt behörig till ssk-programmet.
    Börja med att skaffa dig behörighet.
    Som behörig sökande kan du komma in i HP-urvalet även med lägre betyg; eller i AU, alternativt urval - som t.ex brukar finnas på Karolinska Institutet i Stockholm.

    ang. höja meritvärde så pass mycket som du anger du behöver göra - är extremt svårt.
    Du kommer behöva göra prövningar i ett stort antal kurser och sikta på högsta betyget, A.
    Jag kan inte lova dig att det kommer att lyckas.
    Jag kan inte heller lova att meritvärde på 19.5 kommer ge plats på tandläkarprogrammet. Det är en populär utbildning och situationen kan uppstå att även med alla A betyg och max meritpoäng, alltså meritvärde på 22,5 så kommer man ändå inte in; antal sökande med högsta meritvärde kan vara fler än utbildningsplatserna; då behöver man göra urval: man kan då titta på sökandes resultat från högskoleprovet; även utlottning kan äga rum.

    Börja med att läsa mer matte: i ditt examensbevis har du godkänt betyg i matematik 1a; om du inte läste matte 2a på gymnasiet, läs matte 2c på komvux och sedan 3c och sedan 4.

    Betygen i matte 2 och 3 kommer ej räknas in, och du kan då med fördel läsa det svåraste spåret i matte, c-spår för att bättre förbereda dig inför kursen matematik 4.

    Som direkt svar på din fråga om vilka kurser utöver de som du har i ditt exam.bevis som kommer att räknas in: är svar kurser som ger dig Grundläggande och Särskild behörighet till just de högskoleutbildningar som du söker just då.

    • : Så den enda chansen för tandläkare är HP samt alternativt urval? Äre bara o strunta i och göra prövningar i alla ämnen nästan?
    • Julia :

      Det är inte så lätt att hitta var man kan göra prövningar. Det finns inte heller ngn garanti på att på prövningen få högre betyg än du redan har i ditt exam.bevis. Har du ett mål som du vill satsa på - "go for it!" men jag kan inte garantera att du kommer att uppnå ditt mål. det är rätt så svårt att höja meritvärde så pass mycket; det blir dyrt och kommer ta lång tid. Och även om du får alla A-betyg och max i meritpoäng, som jag skrev i mitt svar, ovan - så kan inte ens i detta fallet garanteras att du får plats på tandläkarprogrammet. Ännu en sak att tänka på: bara för att man kom in på t.ex tandläkarutbildningen betyder tyvärr inte att man blir tandläkare; känner några fall då folk hoppade av pga det blev för svårt; känner också ett fall då en person fick inte fortsätta pga hen kuggade på flera tentor i år3 på tandläkarutbildningen; hen kämpade allt hen orkade med studierna men det gick ändå inte. Det är tuffa studier på tandläkarprogrammet och det är inte alla som kom in som också tar examen, tyvärr. Så, det blir extremt tråkigt att kämpa i många år kankse till slut komma in men sedan ändå ej bli tandläkare... Detta skriver jag endast för att du sedan inte blir mycket besviken: efter många års slit och säger "varför är det ingen som förvarnat mig att det kunde bli så här"? Att "kämpa" är bra men vissa mål är orealistiska. Det finns inte fler timmar på dygnet än 24. Man kan därför inte plugga "25 timmar varje dygn" - den tiden finns inte... Nu säger jag inte att ditt mål är orealistiskt; jag säger att det tyvärr Kan ev vara så att det är det... men det är du som bestämmer vad du vill satsa på.