Maria

    Jag är en tjej som vill börja på ib. Jag undrar om det är möjligt att få 22 merit. Och hur får jag det isåfall? För vad jag har läst så får man 20 merit med full pott, men inte att man kan få 22. Är det också möjligt att läsa alla no ämnena pluss att läsa moderna språk?

    • Anna :

      I vilken stad kommer du att söka till gymnasiet? IB-diploma programmet erbjuds, nämligen, endast på ca 30 gymnasieskolor, i Sverige. Det finns inte i alla städer. Och innehåll (vilka kurser man kan läsa) kan variera något mellan olika gymnasieskolor, som erbjuder IB.
      Allmänt sett, så kan man även på IB uppnå det högsta "meritvärde".

    2 Svar

    • Anna : Och du får gärna vända dig till personal på just den gymnasieskolan där du vill läsa IB. Det brukar finnas IB-koordinator på skolorna där IB-diploma programmet erbjuds. I annat fall kan SYV på den gymnasieskola där IB-diploma programmet erbjuds ge dig "rätt svar". Hur mycket inom varje ämne som man får läsa på de olika IB-skolorna, kan variera.
    IB Diploma Coordinator SYV på Per Brahegymnasiet

    Hej Maria,
    Jag jobbar som IB Diploma Coordinator i Jönköping och pratar gärna med dig om dina frågor om du skulle vara intresserad av vår skola. Men lite snabbt kan jag svara så här på dina frågor:

    1. Det går att få 22,5 på IB, precis som på andra program. Betygen på IB översätts till svenska poäng där max.poäng är 20,0. Sedan kan man få meritpoäng.

    2. På många skolor, inklusive min skola, kan man läsa alla 3 naturämnen om man behöver det för behörigheten i Sverige. Men det får du prata med skolan om för att veta säkert om deras kursutbud och policy.

    3. IB har kurser i moderna språk, men det beror också på skolan och deras kursutbud.

    Hälsningar

    Allyson ([email protected])