Moa
    Hej! Har en fråga angående meritpoäng. Jag går just nu VO, och har valt till matte 2a. Som jag förstått det så ger dem tillagda matte-kurserna extra poäng… Därav 0,5 i mitt fall. Men räknas forfarande betygets poäng in i jämförelsetalet och meriten + 0,5? Lite svårt att förklara, hehe…

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Moa!
    du läser mot examensbevis. Tidigare var reglerna annorlunda, men för dig gäller - kurser som ger dig meritpoäng räknas även in i ditt jämförelsetal/snittbetyget. Du kan läsa mer om meritpoäng på gymnasieguiden.se/merit