Bjørn
    Vad finns det för sådana aktiviter man kan göra? Många sidor säger ju att man ska vara typ ordförande för elevrådet, president för nån skolklubb eller liknande, men vi har ju inte riktigt sånt i Sverige.

    Vore ett internship på nåt sjukhus nåt bra? Och är detta möjligt för en 16-19årig gymnasieelev?

    Vad finns det annars? Tacksam för svar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Björn,
    du har rätt i att möjligheter i USA och i Sverige är annorlunda; bra att fråga på IB-skolorna i Sverige: de borde ha erfarenhet av elever som söker till amerikanska topp-universitet /vilka extra-aktiviteter som brukar accepteras och ge "poäng"/.
    Annars så kan man antingen hitta på egna projekt eller delta i de välgörenhets- och andra sociala verksamheter som redan finns.
    Exempel på vad jag tycker borde ge "extra-poäng" är:
    bli språkvän & flyktingguide: se gärna info på goteborg.se/wps/portal/enhetssida/sprakvan-och-flyktingguide/flyktingguide-sprakvan/bli-flyktingguide-sprakvan och/eller
    bli volontär i någon pågående projekt ex. i en Räknestuga som drivs av Mattecentrum där de som behöver kan kostnadsfritt få hjälp med matten. Se gärna info på mattecentrum.se/hjalp-till/bli-volontar