Ludvig
    Hej!
    Jag ska gå Estet Musik spetsutbildning musik på gymnasiet Academy Of Music And Business i Tingsryd. Efter gymnasiet så vill jag gå Juridik på Juridicum i Lund och jag har sett att man behöver ha Historia A och Samhällskunskap A eller Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet 1/A1). Då undrar jag bara om jag kan läsa dessa kurser på mitt gymnasium eller om jag behöver gå ett Juridiskt Introduktionskurs i Lund. Tack i förhand

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ludvig!

    De kurser som krävs för särskild behörighet till Jurist dvs Samhällskunskap 1b och Historia 1b - ingår som obligatoriska i Estetiska programmet, alla inriktningar, vilket du kan se i programplanen för Estetiska programmet  - så du behöver inte tänka dig på att komplettera för behörighet, bara du får godkända betyg även i de kurserna, så blir du behörig.

    Bästa hälsningar & lycka till med ditt gymnasieval och med dina studier och framtida planer!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för svaret!
    • Anna : Du har kanske själv gissat redan att allt som är "i blått" i våra svar är klickbara länkar? :) Vi är glada om våra svar blir till hjälp! Du får gärna tipsa dina kompisar om Fråga SYV! Vi vill mer info och vägledning till alla om behöver det! :)
    • Anna : Jo, jag tänkte också påpeka att Historia A och Samhällskunskap A är "gamla kurser" som numera är ersatta med Historia 1b och Samhällskunskap 1b. För dig gäller inte Engelska A, utan Engelska 5 och inte heller Matematik A, utan matematik 1. Bara så att du vet... ;)