Arvid

    Hej, jag har hört att ett tekniskt basår inte förändrar ditt meritvärde. Men jag har endast läst spanska 1, 2, engelska 7 och matte 3b vilket gör att jag får 1,5 extramerit. Om matte 4 ingår i basåret får jag då de extra 0,5 meriterna därifrån eller hur ska jag göra för att uppnå ett högre extramerit. Tack för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Arvid,
    "tekniska basår" kan skapas (kurserna sätts ihop till basåren) inom olika skolformer. Även komvux-kurserna kan sättas ihop  till "basår", så här är det viktigt att veta inom vilken skolform som du planerar läsa  basåret.
    Om det är på komvux och du får betyget (godkänt betyg i matte 4) och sedan söker till utbildningar som inte för särskild behörighet kräver matte 4, då får du + 0.5 som meritpoäng. Betyget i kursen matte 4 kommer även räknas in i ditt jämförelsetal, och på så sätt kan den totala höjningen bli både högre och lägre än just 0.5 (beror på hur pass högre eller lägre betyget i matte 4 blir i förhållande till ditt jämförelsetal/snittbetyget som du hade innan du fick betyget i matte 4).

    Men om du läser matte 4 på en folkhögskola eller på högskolenivå, då kan du inte få meritpoäng för den kursen. Varken sig folkhögskola eller högskola utfärdar "vanliga gymnasiala betyg". Folkhögskola utfärdar Omdömen och Intyg, ej betyg.
    Högskolestudier på basåret har "liknande innehåll, som motsvarar gymnasiala kurser" (i alla fall på ett ungefär). Men högskola och universitet utfärdar inte heller några gymnasiala betyg, så det går inte få meritpoäng för kurser man läser på högskolenivå eller på en folkhögskola.
    Om du vill få meritpoäng för matte 4, så måste du med godkänt betyg i matte 4 som du får på gymnasieskolan, på komvux eller genom en prövning, söka till en högskole-/universitetsutbildning som inte kräver matte 4 och för övrigt inte redan, genom andra kurser, uppnått max antal meritpoäng.