Vanessa
    Jag studerar för närvarande tredje terminen till socionom men funderar på att hoppa av då jag upplever det vara väldigt svårt att få jobb men vissa säger annorlunda. Jag hör av yrkesverksamma att det är svårt att få jobb medan våra föreläsare påstår att det är väldigt lätt att få jobb. När man kollar lediga annonser för jobb så finns det extremt få socionomjobb ute jämfört med många andra yrken. Jag är inte det minsta intresserad av att bli sjuksköterska, men funderar på att plugga det istället för att inte fastna i livslång arbetslöshet. Är det som jag upplever det extremt svårt att få jobb som socionom?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Vanessa,
    socionomer kan arbeta inom många Olika yrken - och i många olika arbetsmarknadsområden. Kika gärna på socionomyrken.
    Om man endast vill jobba som Kurator - t.ex så kan det bli svårt att få jobb. Men om du t.ex kan tänka dig jobba som socialsekreterare på ett Soc.kontor eller i olika projekt... eller om du kan tänka dig söka till påbyggnadsutbildningar, ex. vidareutbilda dig till "sjukhuskurator": det kommer en ny påbyggnadsutbildning till stånd, förhoppningsvis redan från ht-19 som kommer att leda till legitimationen som Kurator inom Hälso-och sjukvården... - då blir jag väldigt förvånad om du inte kommer att få jobb och speciellt om du är beredd att flytta eller ta korta vikariat, till att börja med.

    Jag kan inte ge dig någon garanti på att få jobb... men jag har väldigt svårt att tro att i fall man är flexibel och kan tänka sig börja jobba inom olika yrken och inte endast i ett visst specifikt socionomyrke - då borde man rimligtvis kunna få jobb.
    Beslutet ligger givetvis hos dig - om du vill fortsätta läsa eller hoppa av...
    Om du funderar på att utbilda dig till ngt. annat yrke, ex. till sjuksköterska, då skulle jag råda dig att först Komma in, dvs bli Antagen till sjuksköterskeprogrammet och först efter det hoppa av socionomprogrammet; detta för att inte vara utan utbildningsplats.
    Vänligen
    ANNA

    • : Jag vet inte om det är lokalt där jag bor (Östergötland) men här eftersöks inga socionomer. Att komma in på sjuksköterskeprogrammet är dock inget problem då jag har den maximala betyget (22,5) och det krävs dessutom mycket lägre betyg för att bli sjuksköterska än socionom.
    • Liselotte : Jag har nu skrivit ett nytt svar i ett försök att besvara din kommentar. Var god läs mitt svar. Du är välkommen att höra av dig när som...! Oavsett, vad du bestämmer dig för - lycka till! L.
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej Vanessa; jag vill försöka svara på din kommentar. Just nu, förmiddag tors den 25 okt 2018 - ser jag 120 jobbannonser på arbetsförmedlingens hemsida där Socionomer sökes >>. I Östergötland - ser jag idag fem annonser. Hur det blir om 2 år - är det egentligen ingen som vet. Många olika faktorer kan påverka... bl.a pensionsåldern /om de anställda ska jobba längre och i pension senare.../, om några nya stora satsningar inom Social-sektorn kommer tillstånd mm och m.fl.
    Det är också bra att känna till att många jobb tillsätts på andra sätt än genom platsannonser. Ex. vikariat som är kortare än fyra månader behöver inte komma ut i annonser, utan tillsätts ofta "internt" - "någon som känner någon som hen rekommenderar" och vik. kan sedan ofta övergå till längre anställning.
    Ännu en möjlighet för dig kan bli att du själv startar ngt. projekt; ex. söker EU-pengar och drar igång ngt nytt projekt.

    Ang. få jobb som sjuksköterska
    Idag är det stor brist på sjuksköterskor i Sverige men det kan ändras och t om ganska snabbt; ex. om löner och villkor förbättras mycket, kommer med stor sannolikhet de svensktutbildade sjuksköterskor som idag jobbar i andra länder, ex. i Norge, återvända hem - och det kan då bli betydligt svårare att få jobb...
    Man vet, alltså, tyvärr inte - hur situationen på arbetsmarknaden kommer se ut om några år! suck..

    Vänligen
    L.

    Liselotte