Emil
    Hej tar studenten snart och av dåligt minne glömde jag lämna in en uppgift i entreprenörskap, som jag har som utökad kurs (U). Med det sagt har jag hört att man måste ha E på en utökad kurs för annars räknas den med i betyget. Skrämselpropagande eller måste man ha godkänd i en utökad kurs? Kommer det synas på exambeviset?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emil,

    om kursen kommer i ditt examensbevis finnas med - med "U"-markering (utökad kurs), räknas betyget in endast om det krävs för särskild behörighet eller om det ger meritpoäng, men kursen Entreprenörskap ger inte meritpoäng och jag tror inte det finns ngn högskoleutbildning, i Sverige, som skulle kräva den för särskild behörighet, därför kommer inte betyget räknas in.
    "Synas i examensbeviset" kommer dock betyget att göra - med U-markering (om det är en utökad kurs) men betyget räknas inte in.
    I vilket fall är det bra att ha så höga betyg man kan få: du kan behöva de betyget om du t.ex söker till en yrkeshögskoleutbildning som uppger att de kräver eller önskar att man har godkänt betyg i entreprenörskap. F betyget syns i examensbeviset för all framtid. Detta även om du senare höjer det betyget, ändras inget i examensbeviset utan du bifogar i så fall ett nytt dokument.
    vänligen

    ANNA
    P.S: kika gärna på vilka utbildningar som finns inom yrkeshögskola. Här är en lista på yh inom "entreprenörskap": yhguiden.se/resultat?Education.text=entreprenörskap