Hej Sara,
    du har rätt i att du inte är behörig till socionomprogrammet (och inte till någon annan svensk högskoleutbildning annars heller) om du inte har godkänt betyg i svenska eller i SAS (svenska som andraspråk) 3. Du får givetvis göra ansökan på www.antagning.se men om du inte senast 21 juni 2021 kan komplettera din ansökan så att du blir behörig, kommer du få svar OBEHÖRIG och kommer inte delta i konkurrensen om utbildningsplats.
    Tips! kika på yrkeshögskoleutbildningar - www.yhguiden.se (många yh kan anta utan att man har godkänt betyg i svenska 3). Yrkeshögskola gör antagning på sammantagen bedömning där betygen inte spelar avgörande roll.

    • : tack så mycket för snabbt svar
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!