Förälder

    Hej Sonen går ekonomi-juridik och kommer inte få godkänt i engelska 5 eller engelska 6 och får som jag förstår det då ett gymnasiebevis. Spelar det någon roll om han skippar helt och går på engelskalektionerna eller inte? Läraren säger att han får ett streck om han inte är med på lektionerna men det gör väl ingen skillnad om han får F eller streck? Planen är att komplettera engelskan senare..

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag skulle råda att din son går på lektionerna och försöker lära sig så mycket som möjligt. Kunskaperna kan komma till användning, även om han inte får godkända betyg i ämnet.
    Men, annars, så förlorar eleven rätten till studiehjälpen från CSN på grund av skolk. Så, om din son slutar gå på lektionerna i engelska, så kommer inte CSN betala ut studiehjälpen för att endast studier på heltid ger rätt till studiehjälpen och vid upprepad skolk förlorar eleven rätt till studiebidraget.
    Vad gäller skillnaden mellan F eller "inget betyg" så kan olika situationer uppstå men vad gäller uteblivna betyg i engelska 5 och 6 så kommer eleven i vilket fall inte kunna få ut examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram. Både om hen har F i eng 5 och/eller 6 eller om hen inte har några betyg i de kurserna; detta för att godkända betyg i både engelska 5 och 6 är ett av kraven för examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram.
    Studiebevis får eleven som genomgick 3 år på gymnasiet utan att ha hoppat av men ej uppfyllde kraven för examensbevis.
    Studieintyg får alla elever som fick minst ett betyg på gymnasiet - det är ett dokument som listar upp kurser med tillhörande betyg och kan bestå av endast en kurs.
    Skillnaden mellan studiebevis och intyg finns i första hand vad gäller tillträde till studier på komvux, som kan bli mycket viktigt för elever som är lite yngre. Reglerna kring åldersgränser på komvux lyder: från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år kan man börja läsa på komvux, oavsett sin tidigare utbildningsbakgrund. Men om man är yngre och vill börja på komvux, då måste man "bevisa" att man redan genomfört 3-årig utbildning på ett nationellt gymnasieprogram.

    Studie- och yrkesvägledare