Anna
    Hej!

    Jag vet att man måste ha godkända betyg 2250 minst e.
    Men är det skillnad om man får f i 250 poäng eller tar bort 250 poäng? Vad är skillnaden?

    Sen undrar jag oxkå om IB, hur fungerar det om man vill kompletera med ”vanliga” kurser?
    • Anna : Svar på din fråga kan vara: F är ett betyg. Betyget F får ingå i examensbeviset. "Ingen kurs" får inte ingå i examensbeviset. IB-kurser kan man inte kombinera med vanliga kurser. Man behöver få Grundläggande behörighet antingen genom IB-diplom eller genom Examenbevis från Gymnasiet. Om man med sitt IB-diplom ej uppnår Särskild behörighet kan man läsa kurser för Särsild behörighet på komvux, på folkhögskola, på naturvet.basår eller göra Prövningar.
    • Anna : För att få F betyg måste man "delta i undervisningen så pass mycket att läraren har Underlag för att sätta betyg." Man kan inte få betyget F om man ej har läst kursen. F betyg som ingår i examensbevis drar ner medelvärde rätt så mycket; "ingen betyg" kan inte ingå i examensbevis och då får man inte de poängen och uppfyller med det ej kraven för examensbevis.
    • : Hej jag är ledsen men jag förstår inte ditt svar. Jag frågar åt mig och en kompis så tänkt inte på omständigheterna. jag testar igen: OM jag läser på gymnasiet IDAG och ska ta examen, jag läser 2500p vad är skillnaden om jag tar f i 250 p eller hoppas av kurser på 250 p, kan jag ändå få examen, eller är det bara om jag fått f?
    • : Den andra frågan, OM jag läser på IB idag tar examen imorgon men vill komplettera för grundläggande behörighet + höja mitt meritvärde. Kan jag göra det hur gör jag??
    • Anna : Det går inte att få Examensbevis med mindre betygsatta poäng än minst 2500 poäng (gäller på gymnasiet).
    • Anna : för IB gäller det speciella regler - https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen-2014-eller-senare/ - f d IB-elever kan ta "retakes". Och alla kan göra Högskoleprovet. Är MAN behörig KAN MAN KOMMA IN I HP-URVALSGRUPPEN, om man får tillräckligt högt på HP.
    • : Tack! SÅ för att förtydliga, om jag läser samhällsvetenskapsprogrammet, men tar bort moderna språk dvs -100p så att jag läser 2400p kan jag inte få examen?
    • Liselotte : Ja, med mindre än 2500 betygsatta poäng kan man inte ta examen från gymnasiet.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    jag är inte "hundra på" att jag förstår din nuvarande situation; det är rätt komplicerat och finna många regler som gäller för personer med Olika typer av gymnasiala utbildningar; dessutom kan det i vissa fall även finnas Undantag.

    Var god svara:

    1. vilket dokument från gymnasiet har du idag? slutbetyg? samlat betygsdokument? examensbevis eller studiebevis? Från vilket år är ditt dokument?

    2. Har du diplom från IB-programmet och i så fall från vilket år?

    3. Vad är ditt mål - vill du komma in på högskola, vilken utbildning där? Detta behöver jag för att se vilken Särskild behörighet som du behöver uppnå.

    4. Om du redan är behörig till din högskoleutbildning, handlar din fråga om att höja ditt meritvärde för konkurrens om utbildningsplats? eller handlar din fråga om att bli BEHÖRIG till din högskoleutb.= eller både och?

    Jag vill hemskt gärna hjälpa dig, men jag måste för det få mer info från dig.

    Ett annat alternativ är att du tar dina betyg till SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Allmänt gäller:
    för att kunna bli antagen till högskola/universitet i Sverige måste man alltid ha GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET. För nuvarande gymnasister är det EXAMENSBEVIS>>. För dem som läser på Yrkesprogram räcker inte endast med "Examensbevis", utan kurser svenska 2, 3 och engelska 6 måste man ha lägst E betyg i.

    Kraven för examensbevis är Olika på gymnasiet> och på komvux. Det är olika antal poäng; olika många obligatoriska kurser mm.

    Jag kan skriva ner alla regler för alla de olika situationerna, men det blir väldigt lång text... :) Sedan kan det ändå visa sig att din situation faller i kategorin "undantag" - och då gäller inte de vanliga reglerna i alla fall...:)

    Man måste veta exakt vad situationen är - t.ex om personen läser mot Examensbevis på komvux eller på gymnasiet. Du som är 23 år kanske kan på komvux läsa mot Slutbetyg, och i så fall är det väldigt annorlunda regler mot vad som gäller för Examensbevis.

    • : Hej igen, 1. Jag går gymnasiet nu, så det är inte färdigt än. 2. det är bara en allmän fråga om vi säger att jag har examen 2016. 3. jag vill plugga vidare på högskola.4.de skulle isf handla om att både läsa upp behörighet och konkurrera.
    • Anna : går du på komvux? Jag ser att du är 23 år. Det är olika regler för Examensbevis på gymnasiet och på komvux. :)