Anna
    Hej!
    Jag går sista året på gymnasiet och kommer troligen att få ett F i kuren matte 3b, en kurs jag valt till för att jag vill utbidlada mig till fastighetsmäklare och till det måste jag ha läst den.

    Min första fråga är om jag kan söka det programmet trots att jag har ett F i en kurs som står under "behörighet"? Eller måste jag ha minst ett e i kursen? Kommer annars in på både mina betyg och på mina poäng från högskoleprovet.

    Min andra fråga är om det i höst kommer att gå att läsa upp ett F? En lärare sa att hon trodde att det var ändrat så man inte kunde läsa upp ett f? Stämmer det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Matte 3b krävs för behörighet till fastighetsmäklarutbildningen och du måste få lägst E i den kursen för att bli behörig. Som obehörig har man extremt små möjligheter att komma in på en högskoleutbildning. Det bara i fall lediga (tomma) platser finns och om rektor vill bevilja dispens - och då måste du ändå läsa upp den kursen under högskoleutbildningen, oftast under första året på högskoleutbildningen.

    Eftersom Fastighetsmäklare är en mycket populär utbildning, kan inte jag tänka mig att det kommer att stå tomma platser på den utbildningen. Det är inte någon situation som jag kan tänka mig - kan uppstå. Det är alltså, helt nödvändigt för dig att få minst E i Matte 3b innan du kan få en chans att komma in på Fastighetsmäklarprogrammet.

    Ett alternativ som du kan titta på är att sätta ihop en egen utbildning av fristående kurser. Läs på http://www.fragasyv.se/info/fastighetsmaklare

    Brendan skickade en länk i sin kommentar där du kan läsa om att du har rätt att läsa om Matte 3b eller göra prövning i den kursen.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    ANNA