Elev

    Jag studerade religion och Historia och fick godkänt på samtliga moment under kursen. Inför slutliga nationella provet fick vi först information om att det skulle genomföras per distans, sedan ändrades det och vi fick ett datum på plats. Datumet ändrades sedan en tredje gång men det tillfället kunde jag inte komma till på grund av arbetet som inte godkände ledighet. Jag pratade med min lärare om mitt problem men fick till svar att om jag inte kom på provet så får jag F. Det fanns inte så mycket jag kunde göra åt det hela så jag fick F. Nu läste jag på skolverkets hemsida att betyget inte endast skall baseras på NP så min fråga är om det här har gått rätt till? Pluggade i Hermods skolan 2021/2 .

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fadi!
    Mycket olyckligt att det har blivit som du beskriver. Jag tänker att en elev kan missa NP t.ex på grund av sjukdom och då löser man det på skolan - genom att ge ett nytt datum för NP när alla som missade provet får göra det (så brukar det nämligen vara). Jag tycker du bör prata med rektorn som var ansvarig för den utbildningen som du då gick. Jag gissar på att du anmälde dig via komvux i den kommunen där du var folkbokförd - så är det i så fall komvux-rektor som du bör vända dig till.
    Annars, så är det en svår fråga, generellt sett... NP är ett viktigt prov för att det ligger i slutet av kursen och omfattar hela kursens innehåll + att svårighetsgrad på det provet är "rätt", kan man säga (annars kan olika lärare sätta ihop egna prov med olika svårighetsgrad och det blir inte jämförbart... alltså kan de studerande hos en lärare få för låga betyg och hos en annan lärare - för höga betyg...). Det är, som sagt, olyckligt att du missade provet och att du fick F på kursen.
    En lösning kan vara att du läser om kursen och då får du ännu bättre kunskaper och har möjlighet att få högt betyg - sikta på A.
    Lycka till!