Richard
    Vad händer om man får bra betyg i allt men får f i ekonomi om man går Ekonomiörogrammet? Kan man gå vidare till högskola ändå? Alternativt universitet i Usa?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Richard!
    Om man blir behörig att söka en viss utbildning, har man en chans att komma in. Till vissa utbildningar kan man komma in även som obehörig (på undantag).

    I Sverige är det så att till högskola/universitet måste man alltid ha Grundläggande behörighet och i dagens läge (de som går på gymnasiet idag) uppnår den genom att ha Examensbevis. På yrkesprogram måste man ha tilläggskurser i svenska och engelska. Till många högskoleutbildningar krävs det också Särskild behörighet, kan t.ex. vara Matematik 4, Kemi 1 och Fysik 2 (om man vill söka till civilingenjör t.ex).
    Det är möjligt att uppnå behörighet till högskola i Sverige med F i Ekonomi på gymnasiet. Det är viktigt att F blir inte för många (max 10 % av poängen). Alla krav som ställs på att kunna få gymnasieexamen finns beskrivna här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    I USA finns det många olika universitet med många olika utbildningar på varje universitet. Man få ta & titta på vad just den utbildning kräver som man vill söka till - för att få reda på hur man blir behörig.

    Återkom gärna om du har fler frågor.
    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare