Elina

    Hej! Jag har precis fått f i en kurs jag studerar på distans via komvux. Jag missade mitt slutpeov pga att jag skrev in fel datum och det var såklart slarvigt och ja har sån ångest nu. Till min fråga, blir mitt csn indraget nu för att jag inte klarade kursen? Är stressad och vet inte vad ja ska göra.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elina,
    Har du frågat din Komvux om du kan göra provet? Det borde finnas "omprov" för de som t.ex var sjuka den dagen provet gavs. Det bästa vore om du kunde göra provet och få godkänt betyg på kursen.
    ***
    Annars så är reglerna från CSN´s sida (i vanliga fall, innan Covid-19 --- nu blir det förhoppningsvis lite mildare) att så länge du Bedriver studierna för vilka du fick studiemedel beviljat, så behåller du de pengarna du fick även om du får icke-godkända betyg på många eller även på alla kurser. Men nästa gång du ansöker om studiemedel, då tittar CSN på om du fick "tillfredställande studieresultat" - man kan ha en viss procent icke-godkända studier... exakta siffror (och om CSN kan göra undantag, är det bättre om du läser på CSN+s hemsida eller kontaktar CSN och frågar)... och om du fick för få godkända betyg, då får du Nej på din ansökan om studiemedel Nästa gång du söker studiemedel - men du kan då läsa utan studiemedel tills du uppnår tillräckligt antal godkända poäng, och då kan du "få tillbaka" studiemedlet. Så brukar det vara "i normala fall", men om du t.ex har läkarintyg som sjukskriver eller kan på ngt "bra sätt" förklara varför du fick för många F (icke-godkända poäng), kanske kan CSN göra ett Undantag.
    Vänligen och Lycka till!
    L.

    Liselotte
    • : Hej och tack för svar. Det enda icke godkända jag har fått är just denna kursen, allt annat är godkänt. Då behlver jag alltså inte oroa mig för det dom redan beviljat mig utan det är isåfall vid nästa ansökan, har jag förstått det rätt?
    • : Och det jag menar är om dr kan ändra beslutet för kurser jag påbörjar nu som de har beviljat csn? Har alltså pågående kurser efter den jag fick f i.
    • Anna :

      Det är CSN som beslutar i frågor om studiemedel, inte FRåGA SYV. Men enligt vad vi vet: från info på www.csn.se och från de svar vi fick från personal som jobbar på CSN, så har man rätt att behålla studiemedel så länge man Bedriver Studierna för vilka man fick ett positivt beslut.