Anonym
    Hej, jag går på Komvux och fick ett F i Histora 1b och ska göra en prövning på det när prövningsperioden börjar i mars. Jag undrar om det går att söka till Historia 2b trots att jag har ett F i 1b? Tack på förhand.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej A,
    det är möjligt att du inte får plats på kursen Historia 2b pga F i His 1b; det står nämligen på Skolverkets hemsida - så här:

    Att kursen "bygger på" en annan kurs betyder att godkänt nivå på den Underliggande kursen behövs för att kunna ha förutsättningar att uppnå godkänt betyg i en Överliggande (högre) kurs.

    Hänvisning - skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/Historia

    Liselotte