frida
    Hej jag har fått F på engelska 6 och jag går natur vilket man är tvungen att läsa engelska 6 .. hur gör jag om jag inte klara engelska 6 innan jag slutar i sommar?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Frida,
    Engelska 6 ingår i grundläggande behörighet till högskolestudier och är därför en obligatorisk kurs på alla högskoleförberedande gymnasieprogram.
    Krav för gymnasieexamen (en kort sammanställning) finns att se på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Man får, alltså, Studiebevis i stället för Examensbevis - i fall man inte har ett godkänt betyg i Engelska 6 den dagen man slutar gymnasiet. Detta betyder att man inte är behörig att söka till högskola/universitet men man kan söka till yrkeshögskola: se hela utbudet på www.yhguiden.se

    Vad du kan göra i fall det blir så att du, tyvärr, får F i Eng6 och om du vill läsa upp - så ansöker du på komvux i din "hemkommun", dvs i den kommunen där du är folkbokförd. Du kan sedan få Examensbevis från komvux och blir behörig att söka till högöskoleutbildningar med den.
    En vanlig policy är också att gymnasieskolorna erbjuder sina före detta elever möjlighet att i alla fall under ett år efter avslutade studier, tenta av kurserna på skolan. Beroende på hur mycket som "fattas" till ett godkänt betyg - så finns det för/nackdelar i båda varianterna:
    på komvux får du LÄSA kursen
    på skolan får du snabbt tenta av - i fall du egentligen kan men missade ngt. litet...

    Om du läser på komvux på minst halvtid, har du rätt till studiemedel.
    Om du satsar på att tenta av på din f d gymnasieskola och bedriver självstudier, har du inte rätt till studiemedel från CSN, men då läser du "fritt" vad och när du vill.

    Så det finns för- och nackdelar.
    Återkom gärna om du har fler frågor.
    Mvh Liselotte SYV
    Liselotte