Nadja
    Hejsan,jag går det Naturvetenskapliga programmet med inriktning samhälle.
    Jag undrar om jag får F i matte 3c (har godkänt i alla andra ämnen),kommer jag fortfarande ha behörighet till att söka universitet/högskola?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Nadja,

    med F i Matte 3c (om du har godkända betyg i andra kurser) uppfyIIer du fortfarande kraven för Examensbevis från NA. Och med examensbevis från ett högskoIeförberedande program har du GrundIäggande behörighet tiII högskoIa/universitet. Dock bIir du inte behörig tiII de utbiIdningar som specifikt kräver matte 3, som t.ex FastighetsmäkIarprogrammet och HögskoIeingenjörsprogrammet. F i en 100 poängs-kurs drar också ner ditt medeIvärde.

    ExempeI: om du har aIIa betyg C, förutom Examensarbete där högsta möjIiga betyg är E, så skuIIe du haft 15.0 i jämföreIsetaI. Med F i Matte 3c kommer ditt jämföreIsetaI vara i stäIIet 14.4 + att du mister meritpoäng för matte 3. TiII högskoIeutbiIdningar som inte kräver matte 3, får du 0.5 i merit för godkänt betyg i matte 3. Så i stäIIet för Meritvärde 15.3 (som du skuIIe haft med E betyg i matte 3 och gymnasiearbete och andra betyg C), kommer du i stäIIet ha 14.4. Så stor skiIInad bIir det för dig - meIIan F och E i matte 3.

    Jag viII inte stressa dig mer ang. matte... men jag tycker det är bra om du förstår hur stor skiIInad det betyget utgör för konkurrens-värde av dina gymnasiaIa betyg.

    Mitt råd är att du pratar med din matteIärare och ber om hjäIp. Om Iärarens bedömning är att chansen är Iiten för dig att uppnå godkänt betyg i matte 3c, kanske kan du fundera över byte av program - tiII exempeI är det inte omöjIigt att du kan uppnå kraven för examen från Ekonomiprogrammet, inriktning Juridik, t.ex... och specieIIt om du är beredd att gå om åk2 på ett nytt program.

    Kraven för examensbevis kan du ta deI av på GymnasieGuiden.se, snabbIänk får du här>>

    Ha det bäst!

    Peter SYV