Hjälp
    Hej om en vecka har jag gått klart första året i gymnasiet. Eftersom att jag går i sasam betyder det att jag var tvungen att gå moderna språk så fortsatte med franskan, jag har klarat alla kursprov men kommer tydligen få F p.g.a ett grammatiks prov. Kursen är 200 poäng och ger även merit om man klarar det, kan jag senare "ta igen" den meriten genom en annan kurs. Jag kommer troligtvis få F i idrott också vilket betyder att jag gått över gränsen för att få examen eftersom att man bara får ha F på 250 p. Finns det någon chans att klara sig iallafall?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Franska 3 är en 100poängs kurs; varje kurs moderna språk på gymnasial nivå är på 100 poäng. Den kursen och Idrott och hälsa 1 ger tillsammans 200 poäng.

    Alltså, med F i de två kurserna går du inte över gränsen på max antal F poäng - för att klara kraven för examensbevis. Läs gärna om kraven för gymnasieexamen på informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Studie- och yrkesvägledare