Sandra

    Hej! Jag fick nyligen F i mitt gymnasiearbete på grund av en paragraf som hade 60% plagiering från en källa jag ej hade använt, vilket då betyder att jag även inte hade hänvisat till den. Har jag nog med tid för att komplettera detta, eller görs det om med min gymnasieskola, eller tar man det på komvux?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,
    om en elev fick F i en kurs på gymnasiet har eleven rätt att göra Prövning i den kursen innan eleven går ut årskurs 3. Nu är det cirka en månad kvar tills du slutar årskurs3 (om jag förstår dig rätt) - så frågan är om din skola kan (hinner) erbjuda dig möjlighet att göra prövning i gymnasiearbetet (tveksamt om tiden räcker till men fråga gärna om det på din skola).
    Om F-betyget i GA står fast, får du ut Studiebevis, ej Examensbevis. Detta pga godkänt betyg i GA ingå i kraven för examensbevis. Blir det så, vänd dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du kan på komvux komplettera upp till examensbevis. Du kommer "förlora" betyget i Idrott-och-hälsa1 för att den kursen ej får ingå i examensbevis från komvux. Som enskild betyg finns det kvar men får ej ingå i examensbevis från komvux. Blir du godkänd i alla andra kurser förutom GA, kan du komplettera på komvux på fem veckor (i bästa fall). En 100p.kurs kan på heltid läsas på fem veckor. Du kommer på komvux göra Komvux-arbete (ej gymnasiearbete) men det är i stort sett "samma kurs" - kurserna är lika stora och kraven för att få godkänt betyg är mer eller mindre desamma.
    Du kan redan nu kika på vad komvux i den kommunen där du är folkbokförd kan erbjuda: när ansökningsperioden ligger, när kursstarterna blir mm. Du förlorar inget på att ta kontakt med komvux i din hemkommun och på att göra ansökan om att göra komvux-arbete på komvux i din kommun (hemkommun - med det menas den kommunen där du är folkbokförd). Blir du antagen till kursen Komvuxarbete men ej vill läsa/göra det, är det enkelt att lämna Återbud (alltså svara att du inte vill använda erbjuden studieplats).
    ang. på vilka grunder du fick F i gymnasiearbete så kan vi på FRåGA SYV inte uttala oss om det. SYV sätter inte betyg. Det gör lärarna. Om du tycker att du fick F på felaktiga grunder, råder vi att du först påtalar det till läraren som satt betyget och om inte du får en förklaring från läraren som du kan förstå och acceptera, vänd dig till rektorn (det är rektorn som är ytterst ansvarig), men vår erfarenhet är att det är mycket-mycket svårt (väldigt liten chans) att höja ett redan sagt betyg. Det är oftast så att läraren som satt betyget har "mycket på fötterna" och kan argumentera för varför hen satt just det betyget. Det händer oerhört sällan att betyget som redan är satt skulle höjas. I o f s har rektorn möjlighet att sätta "rektorns betyg" men då ska det hända ngt extraordinärt. Som sagt, det är - enligt vår erfarenhet - väldigt liten chans att betyget kan bli höjt på annat sätt än Omläsning (att du gör om GA) eller Prövning (att du prövar i den kursen). Vad gäller "kompletteringar" som du nämner i din fråga så är det en fråga du får ställa till den betygsättande läraren (gör det i så fall snarast, då det är snart slut på läsåret).

    • Sandra : Hej! Om det då går att göra ett komvux-arbete, kan man då utgå från sitt förra gymnasiearbete för det? Dvs. likadan struktur, förutom att man fixar till och skriver till delarna som gjorde att man tidigare fick F.
    • Mikael : Innehåll i komvuxarbete behöver du diskutera med den handledaren som du får när du blir antagen till kursen.
    • Mikael : Syv godkänner inte teman för komvuxarbete. Du får komma med förslag på temat och frågeställningar och förhoppningsvis godkänner handledaren ditt förslag.