Agnieszka
    Jag går i årskurs 3 nu på samhälle beteendeprogrammet med inriktning kommunikation och samspel. Jag funderar på att plugga utomlands till en psykolog. Jag har F i idrott. Finns det någon chans att jag inte kommer in på grund av idrotten?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Agnieszka!
    Om du bara har F betyg i en 100-poängs kurs, uppfyller du kraven för gymnasieexamen.
    Du kan läsa om vilka krav som ställs för att kunna få Examensbevis på den här sidan http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Får man Examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram, då har man Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    I andra länder, utanför Sverige, brukar man erkänna svensk gymnasieexamen. Det som man får lägga till är oftast resultat från Språktester (i engelska eller i det språket som är undervisningsspråk på den skolan där man vill läsa).
    För övrigt, är det bäst att vända sig till den skolan utomlands där man vill läsa - för att få aktuell info om vad de kräver av dig för att kunna ta in dig på sin skola.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Mlla SYV
    Studie- och yrkesvägledare